Alla inlägg den 29 februari 2012

Av Niclas Carlson - 29 februari 2012 07:15

Då har det blivit onsdag igen och dags för V86 på Solvalla. Denna veckans omgång ser riktigt svår ut, och det krävs en hel del streck lite överallt. Det resulterar i att jag blir ännu djärvare denna veckan, och dundrar på med fyra spikar. Jag hoppas och tror att det är rätt melodi i alla fall. Så här ser jag på omgången:


V86-1:

Ett hyggligt sprinterlopp där 4 Steel Pepper blir storfavorit. Kapacitetsmässigt ska han vara det, men då han inte har startat på några veckor så väljer jag att gardera. Första strecket i loppet för min del är 2 Simon Starlight, som fick offra alldeles för mycket krafter i en snabb öppning senast. Höll ganska så bra till slut ändå, och formen är fortsatt ok. Intressant läge här och kan leda hela vägen. 1 Somekindacatch är i bra form och har passande förutsättningar. Ska inte räknas bort. Jag streckar även Lähdekorpis duo 7 Maxwell Mayday och 3 Finish Flyer. Båda är i bra form och kan inte räknas bort dem heller.

Rank: 2, 4, 1, 7, 3, 8, 5, 6


V86-2:

Ett öppet och jämnt sprinterlopp där jag väljer att ta ställning och hittar dagens första spik. 7 Notorius Bi hade lekstuga senast och var riktigt fin. Formen är om inte på topp så näst intill i alla fall, han har bra fart i sig och jag tror han är huvudet högre än sina konkurrenter här. Jag tror han hittar en bra position direkt och manglar ner allt sista 500. Vill man gardera så är 4 SK Midsummer i  bra form och den troliga ledaren i loppet. Jag tror dock inte han klarar av att stå emot min spik.

Rank: 7, 4, 3, 9, 1, 5, 8, 6, 2, 12, 10, 11


V86-3:

Ett vidöppet stolopp trots att det finns en mycket klar favorit i loppet. Jag tror tilläggshästarna är alldeles för bra och streckar en hel drös av dem. Tipsettan går till 7 Sudoku som gjorde en bra insats senast. Är i bra form och är med i segerstriden även denna gång. Favoriten 13 Motivated Hanover gjorde en fin Sverige-debut senast och vann ganska så enkelt. Jag är dock inte helt såld på henne ännu, då hon har lite aktionsproblem, och det känns som att en galopp alltid ligger nära till hands. Kapacitesmässigt är hon förmodligen stenklar, men jag litar som sagt inte helt på henne. 15 Freia Bear är i bra slag för dagen. Får oftast tuffa lopp men gör det bra. Tråkigt läge nu, men kan en hel del och är inte borta. 8 Misty Elettra har bra form trots att det inte syns i raden. Har kapacitet för att skrälla. 11 Dilbas Delight vann i bra stil senast och slog en del bra hästar. Formen är fin och hn kan gå en rejäl 700-metersrepa till slut. Med i striden här. 14 Rydens Gilda spurtade bra senast och visade att formen är intakt. Tråkigt läge här, men kan avsluta vasst och är inte helt borta.

Rank: 7, 13, 15, 8, 11, 14, 2, 5, 6, 10, 9, 12, 3, 1, 4


V86-4:

Ytterligare ett vidöppet stolopp, och denna gång i ganska så låg klass. Tipsettan går till 11 Stone Capes Judy som är i bra form. Jag tror hon är ute på rätt distans idag och hon har en vass avslutning att tillgå. Segerstrider! 8 Engla Håleryd gjorde comeback senast men tappade stilen med 600 kvar. Såg fin ut innan det, och har flyttats fram formmässigt nu. Med i striden om hon är som hon ska. 12 Kina BB visade bra form senast och i ett jämnt lopp är hon inte helt borta. 9 Singing Ram är jämn och säker men väntar fortfarande på första segern. Kan få en fin resa här och är inte helt borta. 7 Brenna Boko har bra fart i sig och kapacitetsmässigt förmodligen bästa hästen i loppet. Har ett bra läge då hon kan öppna bra, men har inte startat på två månader. Formen är således svårbedömd, men hon är ett givet streck. 4 Laurentius Amour är uppåt i form och är inte så tokig i grunden. Med lite flyt på vägen kan hon vara med och slåss om segern.

Rank: 11, 8, 12, 9, 7, 4, 1, 3, 10, 5, 6, 2


V86-5:

8 Trans Atlantic satt fast senast och fick aldrig chansen. Han är i bra form annars och klarar distansen utan problem. Får dessutom Goop i vagnen idag och känns mycket intressant. Har en vass avslutning och jag tror han speedar hem det här. Motståndet känns inte så hårt, och jag tror han har bra chans. Jag väljer att spika! Vid gardering är 11 Slide To Third värst emot. Han är i bra form men behöver nog en smygare över dagens distans. Kan lägga beslag på andraplatsen bakom min spik.

Rank: 8, 11, 12, 3, 9, 6, 10, 4, 1, 2, 5


V86-6:

Ett öppet lopp som kräver en hel del streck. Tipsettan går till 7 David Nalan som är i absolut toppform. Senast blev han diskad efter en trång situation, men gick sin vana trogen snabbt över linjen efter en smygare. Har ett bra läge här då han är startsnabb och får en bra position. Det mest troliga är väl att han spetsar och släpper, och med fritt i tid är han en het segerkandidat. Det saknas dock inte motstånd, och 8 Bulldozer är en av dem som ska räknas tidigt. Han hade väl helst sett att det varit ett halvvarv längre, men är i bra form och är med i striden här. 5 Nightmare Merci var riktigt fin i comebacken senast och vann lätt från ledningen. Klarar spåret och kan leda länge här också. Kanske hela vägen. 6 Knifetown Lady har toppform och radar upp bra prestationer. Behöver en smygresa och har en vass avslutning. Med i striden igen. 14 Winning Love är tveklöst bästa hästen i loppet, men gör årsdebut här och han kan behöva lopp i kroppen. Ska dock inte räknas bort helt. 10 Raket Farming orkade inte hela vägen senast men såg fin ut. Formen är inte så tokig, och med en smygare har han en vass avslutning till slut. Jätteskräll!

Rank: 7, 8, 5, 6, 14, 10, 9, 15, 11, 4, 2, 13, 12, 1, 3


V86-7:

Ett bra lopp över lång distans, och här hittar jag dagens stora drag. 4 Blackclear gjorde comeback senast och stod för en hyfsad insats. Lär ha gått framåt rejält med det loppet i sig, och han gillar dagens förutsättningar. Han är snabb ut, och jag tror han sitter i spets direkt här. Sen är det bara för Veijo att köra där, för då tror jag att han vinner. Jag chansspikar! Vid gardering är 3 Get Him i toppform, och närmar sig en seger. Jag tror dock inte att han rår på min spik, men han kan vara tvåa bakom..

Rank. 4, 3, 12, 11, 8, 7, 10, 2, 9, 5, 1


V86-8:

4 Caddie Gallant ströks kort innan start senast då han hoppade kråka hela tiden. Är därför lite svårbedömd, men kapacitetsmässigt är det ingen som slår honom här. Läget är bra, och jag tror han blåser direkt till ledning här. Blir svårslagen om han är tillbaka i rätt skick, och jag spikar. Vid gardering är 6 Latest News värst emot. Är i bra form och tål tuffa upplägg. Jag tror dock inte att han rår på en frisk Caddie Gallant idag.

Rank: 4, 6, 3, 1, 12, 11, 8, 5, 10, 7, 2, 9


V86-systemet ser därmed ut så här:


1) 2,4,1,7,3 (8-5)

2) 7 Notorius Bi (4-3)

3) 7,13,15,8,11,14 (2-5)

4) 11,8,12,9,7,4 (1-3)

5) 8 Trans Atlantic (12-11)

6) 7,8,5,6,14,10 (9-15)

7) 4 Blackclear (3-12)

8) 4 Caddie Gallant (6-3)


1080 rader = 270 kronor


Lycka till!

V86
Ovido - Quiz & Flashcards