Direktlänk till inlägg 28 juli 2010

Sammanfattning V64 Solvalla 28/7

Av Niclas Carlson - 28 juli 2010 21:20

Dagens V64 kändes mest som ett skämt med tanke på hur kuskarna körde. Det började redan i V64-1 där 3 Pompano Crown spetsade, men släppte direkt till 6 Bamse Gema. Det hade jag räknat med, men hade inte räknat med att Bamse Gema skulle släppa till 8 Target Player, och därmed ge upp loppet efter 400 meter. Varför ställer de ens upp? Target Player ramlade undan från spets utan att imponera, Bamse Gema blev tvåa, medan 1 Bull Trap krigade till sig tredjepriset från dödens.


I V64-2 fortsatte det. 6 BWL Power var snabbast från start, men släppte välvilligt spetsen till 7 Intruder Kronos. Denne fick sen bestämma efter behag, men fuskade med travet på upploppet och galopperade i strid med 3 Staro Dynamite som gick bra i dödens. Staro Dynamite vann före 12 Altai som var lite sämre än sist efter en resa i andra ytter. BWL Power var tidigt slagen och var inte som bäst.


I V64-3 var min spik 4 Amour Rapide inte alls på humör. Bråkade rejält med Johnny Takter och efter 650 meter kom också galoppen. 1 Västerbo Face It kördes till spets efter 400 meter och fick bestämma i bhagligt tempo. Men kort före mål skrynklade han ihop sig och 3 Tryptophan Ås kunde ta sig förbi till en säker seger.


I V64-4 tog 6 Cool Caviar ledningen. Fick även han bestämma som han ville, men fick ge sig kort före mål mot skrällen 5 Eclair Futura.


I V64-5 fick vi se ett fantastiskt lopp av 3 Juggle Face. Attackerade efter 450 meter, blev hängandes i tredjespår, och kunde först med varvet kvar trycka sig till spets. 1 Turbo Viking såg riktigt vass ut runt sista kurvan, men var trött över upploppet. 9 Alvena Pele tryckte till ordentligt riunt sista kurvan och såg ut att gå mot segern, när Juggle Face kom tillbaka på ett underbart sätt och vann med en lätt längd till slut.


I V64-6 tog 1 Popcorn Lavec ledningen och släppte sen ingen förbi sig. Favoriten och spiken 9 Prada Pellini satt i tredje ytter, men hade inget att komma med och var nog sjuk idag. Popcorn Lavec vann relativt enkelt före 3 Canaka BF som gick i dödens större delen av loppet.


Spelmässigt var det ren katastrof. Ynka två rätt, och spelformen är inte vad den borde vara. När sen kuskarna inte kan köra på rätt sätt heller, då är det inte lätt....

V64
 
 
Ingen bild

Gregor

29 juli 2010 12:05

Niclas, du har helt rätt. En kusk som jag tycker är fullständigt värdelös alltför ofta är faktiskt Örjan Kihlström.
Han kastar sig in på innerspår med kanonhästar, han satsar stenhårt när han kör skithästar. och så har han en jävla tur väldigt ofta i loppen, det är sjuttan inte skickligbhet det inte. nej, den gubben vågar jag ALDRIG spika mer i något lopp.

Igår med Bamse Gema, sitta med bästa hästen (jag spikade), och sedan släppa, han försökte inte ens sedan att gå ut när Bull Trap kom och låste fast honom. Bamse Gema såg sedan helt underbar ut i ryggen.

Förr var mitt stora irritationsmoment Lutfi K. Kan körde ju som en galenpanna tyckte man och han körde VÄLDIGT OFTA GALOPP med sina tottovovvar.

Nu den senaste tiden (månaderna) så har han faktiskt skärpt till sig, och man ser t.om att han stundtals kör taktiskt. Vad har hänt, har albanen mognat till sig eller.. Men bra kör han nu tycker jag.

Nä, jag tycker att kuskar som framför allt Björn Goop är duktiga. Titta när de kör. jag studerar honom i alla lopp han kör, och killen är ju fruktansvärt vaken och skicklig på allt han gör i loppen. han VILL verkligen vinna, hellre får hästen skrynkla ihop sig och komma sist, men nog fan VILL han spänna bågen åtminstone.

Nä, fram med körlektioner på kuskar som klantkör i loppen. t.ex igår då örjan K. låt han få en lapp efter loppet, där det bstår att han är välkommen på Torsdag kl. 11.00 till Wången för "uppkörning i simulator"- Det Niclas vore väl nåt. Då kanske han skärper till sig lite grand i fortsättningen.

Glegolo

 
Niclas

Niclas

29 juli 2010 12:20

Håller fullständigt med dig! Vad det gäller Örjan, så kan man ibland undra varför det blir såna styrningar. Tokkör med hästar vars tränare han normalt inte kör så mycket för, medan de från hans storkunder körs väldigt lugnt. Kanske hade varit nåt att skicka han till en utbildning? Bra förslag:)
När det gäller Ludde så kan det ibland bli galopper, men han kör för seger i alla fall, det kan man lita på. Sen har han ett otroligt flyt just nu, där allt går som det ska. Och vilka kanonhästar han har.
Snart tar vi dem, Gregor!
Kul att du läser och lägger en kommentar, det uppskattas!

http://travspel.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Carlson - 25 mars 2012 00:01

Jag har ju redan nämnt det tidigare i veckan, men från och med nu flyttar jag alltså bloggen. Den nya sidan som ni kan hitta mig på är:   http://niclastravtips.wordpress.com/       Denna sidan kommer att vara kvar, men kommer inte att upp...

Av Niclas Carlson - 24 mars 2012 01:51

Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna står som värd för veckans V75-omgång. En omgång som, trots att det kryllar av topphästar, inte känns så jätteupphetsande ändå. Jag kan inte sätta fingret på varför, men så är känslan. Flera av loppen känns öppn...

Av Niclas Carlson - 23 mars 2012 01:06

Fredagens V65- och DD-omgng avgörs på Romme. Loppen håller ganska hygglig klass, men det ser ut att bli favoritbetonat, så en låg utdelning är att vänta. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 3 Calvados Yankee har gjort två starter i år och närma...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 09:26

Hej på er, mina trogna läsare. Ja, alla nya också för den delen:) Jag har länge haft en egen önskan om att fixa till en lite mer personligare och trevligare sida än vad den här bloggen kan göra, och nu äntligen har jag haft tid och inspiration till...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 02:07

Torsdagens V65- och DD-omgång arrangeras av Östersundstravet. Man har fått ihop en rätt så bra omgång, och jag tror det kommer bli rätt så bra betalt för dem som lyckas pricka sexan. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 9 Insect Face var kraftig...

Ovido - Quiz & Flashcards