Alla inlägg den 16 december 2011

Av Niclas Carlson - 16 december 2011 23:53

Lördagens V75-omgång avgörs på Åby. Omgången håller bra klass, men det ser ut att bli favortbetonat, och en jackpot till dagen före julafton ser ut att bli verklighet. Jag har dock hittat en spik som rensar riktigt bra, och jag ser fram mot omgången då systemet känns riktigt starkt. Nog tjötat - nu kör vi!


V75-1, Stolopp, 1640a:

Ett bra stolopp över sprinterdistans där jag ger tipsettan till 6 Ini Lou. Hon gjorde debut för Björn Goop senast och behövde det loppet i sig. Hon kan öppna rätt så hyggligt, och jag tror hon sitter i spets efter 3-400 meter. Bör vara förbättrad med lopp i kroppen, och kan vara vinnaren. 12 Jasmine Broline var ruskig senast och har mycket hög kapacitet. Spåret kan stöka till det en aning, men kommer hon bara till så har hon en klar segerchans. 9 Global Midnight fortsätter att imponera och var riktigt fin senast. Möter tuffare motstånd hela tiden och första förlusten kommer allt närmare. Riskerar att hamna långt bak i kön då hon har starttröga ryggar, och kan få långt fram. Har dock sån kapacitet att jag inte vågar ta bort henne. 7 Love You More hoppade bort sig senast. Gick barfota då på en stenhård bana, och det var det som fällde henne. Hon är kanske inte i samma fina form som under hösten, men har kapacitet för seger. Ett givet streck. 11 Staro Divine möter lättare motstånd än senast. Håller hon sig lugn kan hon leverera en ruggig avslutning, så trots läget är hon inte helt borta. Farten vet vi att hon har.

Rank: 6, 12, 9, 7, 11, 8, 5, 3, 10, 2, 1


V75-2, Klass 1, 1640a:

Ett riktigt bra Klass 1-lopp, där jag har hittat dagens första spik. Han blir inte favorit, men han visade nyvunnen form senast med en ruskig spurt som så när resulterade i en seger. Den jag talar om är 1 Bergshults Leffe, som här har ett perfekt läge. Han kan öppna bra, och här lär man sikta in sig på rygg ledaren. Luckan kommer via open stretch, och då smäller det! Jag säger som Micke Nybrink gör: rygg ledaren och slut! Hoppas bara att Kenneth Haugstad vet hur han ska köra. Vill man gardera får man göra det ordentligt, då det finns mängder med bra hästar. 4 Ottey Coger ser jag som värst emot min spik, och hon är snabb ut. Kommer hon till ledning är det hästen att slå, men jag tror hon får vika sig mot min spik till slut.


V75-3, Gulddivisionen, 2140a:

Det här är nog ett av de sämsta guldloppen som någonsin har körts. Endast tre hästar kan vinna, resten är statister som inte har en chans att vinna. Tipsettan går till 2 Sebastian K som har pausat sen Åby Stora Pris i september. Var då tvåa två gånger bakom omutlige Rapide Lebel, och var bra då. Har ett bra läge här, och det mesta talar väl för att ha sitter i rygg på ledaren då han knappt går en meter i spets. Har en sylvass avslutning och blir farlig via open stretch. 3 Copper Beech är i bra form och lär sitta i ledningen här. Kan hålla undan till seger, och är med i striden. 10 Local Conch missgynnas av läget, men lär köras framåt tidigt. Formen är helt ok, och han kan vinna på sin styrka. Med på målfotot.

Rank: 2, 3, 10, 1, 7, 11, 5, 9, 6, 12, 4, 8


V75-4, Klass 2, 2140:

Här hittar jag dagens andra spik, och det är storfavoriten 7 Lovelock. Han mötte visserligen ett ganska dåligt motstånd senast, men han imponerade nåt oerhört. Han är snabb ut, och det mesta talar för att han sitter i ledningen ganska så tidigt. Blir ruskigt svårslagen därifrån, och som jag ser det är han dagens bästa spik. Vill man gardera så är 9 Penalty Fare värst emot. Han vann på bra sätt senast och är i bra form. Kan få ett fint lopp här, och har en bra avslutning. Jag tror dock inte han rår på min spik här.

Rank: 7, 9, 11, 1, 6, 10, 4, 5, 3, 8, 12


V75-5, Stolopp - Lärlingslopp, 2140:

Ett hyggligt stolopp för lärlingar, och tipsettan går till 3 One To One som är i knallform för dagen. Hon var fin vid segern näst senast, och har ett bra läge här. Bör få en bra position och är med i segerstriden här. 1 Caribou gjorde ett bra lopp senast och är i bra form. Hon är snabb ut och kan mycket väl leda hela vägen. 8 Golden Hit hade lekstuga senast och är i kanonform. Kan få en smygresa här och avgöra via open stretch. Ett givet streck. 2 GH Lex Lee var kanonfin senast och vann busenkelt. Klarar hon bara spåret så är hon med och slåss om segern. 13 Ditte Vingboons varvar fina insatser med rena bottennapp. Har bra fart i sig, och med en ryggresa fram till 400 kvar kan hon avsluta sylvasst. Kul skräll! 10 Maximillan fick luckan för sent senast och hade gott om krafter kvar. Inte så tokig, men behöver hjälp på vägen om det ska bli seger här.

Rank: 3, 1, 8, 2, 13, 10, 12, 14, 7, 9, 6, 5, 4


V75-6, Bronsdivisionen, 2140a:

Ett mycket bra bronslopp, och tipsettan går till 12 Freeman T Porter som är i kanonform. Han spurtade nåt enormt senast men blev trängd och galopperade bort en framskjuten placering, mot ruskigt hårt motstånd. Spåret är inte roligt, men med den kapaciteten han har kan han mycket väl vinna det här. Jag väljer dock att gardera då det som sagt finns bra motbud. 2 Octopus är mycket bättre än vad raden visar, och har ett bra läge här. Han är snabb ut, och kommer han till ledning säljer han sig dyrt. Ska räknas tidigt. 4 Dexter Stone gjorde en godkänd insats senast och är i bra form. Han är inte så tokig, och bör få en fin resa här. Kan avsluta bra och är en kul luring. 11 Danne Fame är i absolut toppform, men har ett tråkigt läge här. Går dessutom som bäst över kort distans, men i den formen han är i så kanske han kan speeda ner allt den sista biten ändå. 8 Beretta Avanti har haft en kort paus igen, och är svårbedömd. Han har kapacitet för seger, och ska inte räknas bort trots spåret. 5 Lord Rocket är i hygglig form, och är inte så tokig i grunden. Om bara kusken Bosse Falsig tror på sin häst så kan han faktiskt räcka till seger.

Rank: 12, 2, 4, 11, 8, 5, 9, 6, 3, 1, 7


V75-7, Silverdivisionen, 1640a:

Ett rivigt sprinterlopp avslutar omgången, och här spikar jag favoriten 1 Isak CD. Han var riktigt fin senast och vann efter ledning hela vägen. Han är snabb ut, och bör kunna hålla upp innerspåret utan större problem här. Sen blir han svårslagen och jag tror han visar sig vara fullständigt överlägsen detta gänget. En bra spik att avsluta med! Vill man gardera så är 6 Kejser KD en bra sprinter. Han är också snabb ut, men tar knappast en längd på min spik. Kan hänga med till andraplatsen...

Rank: 1, 6, 11, 9, 5, 8, 2, 12, 7, 3, 10, 4


V75-systemet ser därmed ut så här:


1) 6,12,9,7,11 (8-5)

2) 1 Bergshults Leffe (4-5)

3) 2,3,10 (1-7)

4) 7 Lovelock (9-11)

5) 3,1,8,2,13,10 (12-14)

6) 12,2,4,11,8,5 (9-6)

7) 1 Isak CD (6-11)


540 rader = 270 kronor


Lycka till!

V75
Av Niclas Carlson - 16 december 2011 00:11

Fredagens V65- och DD-omgång avgörs på Kalmartravet. V65 ser inte så lätt ut och känslan är att det kan bli bra pengar. DD-loppen löser jag så här:


DD-1:

Ett hyggligt lopp där jag väljer att spika 4 Gabriella Celeber. Hon vann på bra sätt senast och är i toppform. Har ett kanonläge här då hon är snabb ut och från ledningen förlorar hon inte detta loppet. Jag tror hon är totalt stenklar och spiken sitter som gjuten.


DD-2:

Ett öppet stolopp där tipsettan går till 5 Noblige Degato. Hon var hygglig senast och håller formen. Möter lättare motstånd här och bör vara med i segerstriden. 2 Ann's Chinadoll vann senast och är inte så tokig. Klarar hon bara spåret så tror jag on är med i striden igen. 14 GK Signatur hoppade bort sig senast, men är annars i bra form. Har en ruskig avslutning och är hon bara med runt sista kurvan så kan hon blåsa ner allt över upploppet. 10 Roxette Starline har ingen rolig rad men är bra i grunden. Körs ikväll av Kenneth Haugstad vilket är ett stort kuskplus. Kan skrälla med lite flyt.


DD-systemet ser ut så här:


1) 4 Gabriella Celeber

2) 5,2,14,10


4 rader x valfri insats


Lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards