Alla inlägg den 7 december 2011

Av Niclas Carlson - 7 december 2011 23:39

Torsdagens V65- och DD-omgång avgörs på Åby. Man har fått ihop en rätt så bra omgång med flera bra lopp. Det ser dock ut som att det blir rätt så favoritbetonat, men nånstans skräller det säkert. DD-loppen löser jag så här:


DD-1:

Ett sprinterlopp där 3 Nu Nu Hill blir klar favorit och min tipsetta. Han gjorde debut för Flemming Jensen senast och vann efter behag. Vi vet ju alla vad hästen kan och från det här fina läget missar han inte ledningen. Jag tror han har toppchans att vinna, men väljer ändå att gardera med 2 Perfekt som såg ruskigt fin ut senast som fastlåst. Siktar förmodligen på ett liknande lopp igen, och denna gången får han ju chansen via open stretch. En kul halvskräll.


DD-2:

Sjuttioelfte försöket av Diamantstoet har samlat bra hästar. Tipsettan går till favoriten 13 Olivia Lavec, som var fin vid segern senast. Har normalt sett toppchans att vinna, men hon kan vara lite ojämn i sina prestationer. Jag väljer därför att gardera även här, och då med 7 Sinova Ribb, som är i bra form. Hon är snabb ut, och kommer hon till ledningen är hon med i striden här.


DD-systemet ser därmed ut så här:


1) 3,2

2) 13,7


4 rader x valfri insats


Lycka till!

Av Niclas Carlson - 7 december 2011 23:16

Rätt rad:


5 Adena Boko (4,29) (19%)

6 GH Lex Lee (13,21) (5%)

2 Vincent Van Kemp (14,47) (29%)

4 Long Night (6,17) (11%)

5 Riccione (20,32) (6%)

6 Johanna Roc (2,21) (43%)

12 Miss Shape (2,90) (37%)

5 Kash's Cantab (3,59) (33%)


8 rätt: 2 258 280:-

7 rätt:       4 608:-

6 rätt:          298:-


Lervälling på Solvalla ikväll, och banan ställde till det för en hel del hästar. Flera gjorde riktigt usla prestationer, och till viss del kan det skyllas på just banan. Jag kan dock inte göra det, jag var tokfel ute återigen. Tre rätt stannade det vid, och det är bara att inse att formen är riktigt usel. Men jag ger inte upp utan kommer fortsätta kriga på. Tids nog lossnar det, och då kan vi boka resan till Bahamas...Sen kan jag ju bara konstatera att första loppet blev rumphugget med tre strykningar. Att ha med tre av fem och inte ha med vinnaren är inte bra. Och att ta bort Miss Shape var ju tokfel det med. Fyra segrar av Björn Goop ikväll, respekt!


Kort om kvällens spikar:


Panne De Moteur (V86-2) fick ingen ledning som jag trodde. Han fick istället traska på i dödens, och gjorde väl ändå ett ok lopp. Höll till andraplatsen, men var en mil efter vinnaren.


Nettles (V86-4) hamnade i fjärde ytter. Satt kvar när tåget gick med varvet kvar, och med 700 meter kvar gick Nettles över i passgång och stannade helt. Riktigt usel!


Johanna Roc (V86-6) tog enkelt hand om ledningen. Fick sen bestämma som hon ville, och stack undan i sista kurvan. Hade en stor ledning in på upploppet och var aldrig hotad. En fin talang.

V86
Av Niclas Carlson - 7 december 2011 00:06

Onsdag igen, vilket numera betyder V86 och Solvalla. Vi bjuds återigen på mycket fin sport, och spelmässigt ser det lurigt ut igen. Det är jackpott då ingen hade åtta rätt förra veckan. Jag jagar såklart dessa miljoner, men har sansat mig en aning, och jag blir förvånad om det blir miljonutdelning denna gång. Så här ser jag på det hela:


V86-1:

Ett rivigt sprinterlopp inleder, och min tipsetta här blir 6 Inhibited. Han fick ge sig kort före mål senast och borde kanske ha vunnit för att få godkänt. Får gå bakifrån nu och är bättre då. Med i striden, men ingen spik. 2 Middle East har bra form och gör alltid bra lopp. Trivs bra med fullt ös hela vägen, så det är väl bara att gasa hela vägen här? Har han vaknat på rätt sida är han med på målfotot. Jag plockar också med favoriten 1 Opal Hall som normalt sett ska ha bra chans här. Men han verkar ha hamnat i en ond cirkel med galopperna på slutet. Felfri blir han svårfångad, men jag är inte säker...4 Pronto Ribb kan en hel del och är ute på rätt distans. Inte helt borta.

Rank: 6, 2, 1, 7, 4, 8, 3, 5


V86-2:

Här hittar jag dagens första spik, och tråkigt nog är det favoriten jag spikar. 4 Panne De Moteur hoppade bort sig senast men har visat fin kapacitet innan dess. Han är snabb ut, har ett kanonläge, och i mina tankar sitter han i spets in i första kurvan. Blir otroligt svårslagen sedan och det här är dagens bästa spik. För dem som vil gardera och letar skrällar så nämner jag 9 Morfars Boy som inte är så tokig och nu ute på rätt distans...

Rank: 4, 9, 6, 11, 10, 8, 2, 5, 12, 3, 7


V86-3:

Ett bra lopp över lång distans. Tipsettan går till 1 Ourselves som är i bra form. Galopperade bort sig senast men visade fin form näst senast. Kan knappast försvara innerspåret här, men hittar Örjan bara ut i tid så kan han ta dem på ren styrka. 12 Admiral Newport gav sig motvilligt mot Torgil senast och var riktigt bra. Distansen är dock ett frågetecken, men kapacitetsmässigt är han med och slåss om segern. 2 Vincent Van Kemp är stark och rejäl. Klarar distansen, har ett bra läge och är en rolig skräll som mycket väl kan vinna. 9 Jacques behövde loppet senast och bör vara lite förbättrad nu. Distansen är inga problem, och han är ett givet streck. Favoriten 8 Belgrado var fin senast, men han är ruskigt ojämn i sina prestationer. Har ett tråkigt läge här, och jag tror han får svårt att blanda sig i striden, därför får han inte plats på mitt system.

Rank: 1, 12, 2, 9, 8, 5, 10, 4, 6, 7, 3, 11


V86-4:

Ett bra Klass 2-försök, och här hittar jag kvällens andra spik. 9 Nettles är en riktigt bra häst i sina ljusa stunder. Senast galopperade han bort sig direkt, men var hygglig tvåa på V75 innan dess. Kan ta det lugnt från start ikväll, och jag tror att han avgör det hela över upploppet. Sitt inte och sov bara, Örjan! För dem som vill gardera kan loppet bli dyrt. 4 Long Night är i bra form och gör alltid bra lopp, 5 King Tilly är urstark men hur fixar han spåret? Bakom dessa finns det ytterligare ett gäng som inte är helt borta, men jag tror ändå att Nettles vinner detta.

Rank: 9, 4, 5, 7, 1, 2, 10, 6, 11, 8, 3


V86-5:

Ett lärlingslopp, där jag drar till med 3 Chainier som tipsetta. Han är i riktigt bra form och gjorde ett bra lopp senast från ett svårt läge. Han är snabb ut och får han ledningen här säljer han sig dyrt. Det finns dock motbud, så jag garderar. 8 Naughty La Marc spurtade till sig segern senast och var riktigt fin. Formen är bra och trots det usla spåret så bör han vara med i segerstriden även denna gång. 9 Lönshults Lilly var bra senast som tvåa. Formen är på väg uppåt igen, och hon har en ruggig spurt att tillgå. Kan skrälla om hon får rätt resa. 7 By Air är väl fältets mest kapabla häst, men han har inte varit ute på ett tag. Kapacitetsmässigt bör han lägga detta gänget på rygg, men han kan behöva loppet i kroppen.

Rank: 3, 8, 9, 7, 10, 6, 12, 1, 2, 11, 5, 4


V86-6:

Tvååriga ston över sprinterdistans låter som bäddat för en skräll, men inte ikväll. Här hittar jag nämligen kvällens tredje spik, och det i form av 6 Johanna Roc. Hon var riktigt fin senast då hon gick undan till en lätt seger från ledningen. Hon är startsnabb, och lär knappast missa spetsen här. Väl där blir hon svårslagen och jag tror hon vinner detta lätt. Vid gardering så är 4 Mygodwhata Face och 1 Sparkling Dreams givna motbud.

Rank: 6, 4, 1, 7, 12, 8, 13, 5, 11, 9, 3, 2


V86-7:

Treåriga ston över sprinterdistans. Ett bra lopp där jag ger tipsettan till 2 Raising Rhonda. Hon var helt ok senast och håller sin fina form. Har ett bra läge här och är ute på rätt distans. Med i striden, men är ingen spik. 6 Arctic America är i bra form och är också ute över rätt distans här. Bör kunna hitta en bra position direkt och är inte alls borta. 1 Pomona Wibb var hygglig senast och formen pekar uppåt. Kan öppna bra och får en bra position här. Med på målfotot. 8 Unleash Face var riktigt fin vid segern näst senast, men hoppade bort sig i Breeders'-finalen efteråt. Har ett uruselt läge, men är i bra form och är ett roligt skrällbud. Kapacitet finns! 4 Rosie La Marc var bra som tvåa senast och är i bra form. Är inte så tokig och är med istriden här också. Favoriten 12 Miss Shape har varit grymt fin vid sina senaste starter. Har ett iskallt läge nu, och lär knappast hinna fram denna gången. Därför tar jag inte med henne på mitt system...

Rank: 2, 6, 1, 8, 4, 12, 10, 11, 5, 9, 3, 7


V86-8:

Big Noon-pokalen, där treåringarna står 20 meter före fyraåringarna över sprinterdistans. Jag tror att fyraåringarna får svårt att hinna fram då det finns bra treåringar med. Tipsettan går till 6 Fight On Line som var bra som tvåa senast. Formen är fin, och Johan Untersteiner sade i "Vinnare söndag" att han tänker vinna detta loppet. Riskerar dock att bli omgångens stora stallskrik, och dessutom de flesta "experternas" stora drag. Kan mycket väl vinna, men ska garderas. 5 Kash's Cantab gjorde två kanonrace i Orsi Mangelli senast. Fick nöja sig med två andraplatser bakom två topphästar, och var som sagt riktigt bra. Fixar han bara spåret här så kan han vara vinnaren här. 8 Leader Of The Gang är en riktig skjutare, och gör här en mycket intressant Sverigedebut. Läget är inte roligt, men hittar Daniel Redén ut i andraspår så kan det bli åka av den sista biten. Mycket intressant! 3 Mr Vida är i toppform och gör aldrig ett dåligt lopp. Läget är helt ok, och han är med i segerstriden här. 10 Shaq Is Back blev grovt överkörd senast. Har sett fin ut innan det och är bra i grunden. Går dock bäst i spets, men har fart för att segerstrida. Favoriten 12 One Too Many har två lopp i kroppen, och bör vara förbättrad här. Jag tror dock inte att han är redo för seger här, och plockar därför bort honom...

Rank: 6, 5, 8, 3, 10, 12, 13, 1, 15, 2, 4, 14, 11, 7


V86-systemet ser därmed ut så här:


1) 6,2,1 (7-4)

2) 4 Panne De Moteur (9-6)

3) 1,12,2,9 (8-5)

4) 9 Nettles (4-5)

5) 3,8,9,7 (10-6)

6) 6 Johanna Roc (4-1)

7) 2,6,1,8,4 (12-10)

8) 6,5,8,3,10 (12-13)


1200 rader = 300 kronor


Lycka till!

V86
Ovido - Quiz & Flashcards