Alla inlägg den 13 december 2011

Av Niclas Carlson - 13 december 2011 23:44

Lucia har vandrat ut, och nu väntar vi in tomten som inte är långt borta. För oss travspelare är det dags för V86 igen, spelet som har delat travsverige i två olika läger. Jag tycker det är rätt väg att gå med V86. Visst är det svårt, men vill vi ha jackpot varje vecka på V64? Inte jag i alla fall... Onsdagens omgång innehåller hela tre avdelningar av Travrondens Guldklocka, en lärlingsmatch med stor prestige. Jag tycker inte det ser så jättesvårt ut ändå, och jag ser med tillförsikt fram mot loppen på onsdag kväll. Känslan är att det här blir riktigt bra...


V86-1:

Ett hyggligt sprinterlopp, där jag ger tipsettan till det finska fartvidundret 3 Rydens Cindy. Hon har två lopp i kroppen efter ett halvårs frånvaro, och formkurvan pekar klart uppåt. Har ett bra läge här och kan vara ett singelstreck, men jag fegar till det och garderar med två till. 4 Nellie Vingboons har sett ut som en ny häst i sina två senaste starter och var rent överjävlig senast. Har kapacitet för seger även om distansen är i kortaste laget. Men det lär bli en offensiv styrning och hon kan ta dem på styrka. 7 Simb Ruby har fart i överflöd, men har körts väldigt passivt i de senaste starterna. Kan få ett perfekt lopp i rygg på Nellie Vingboons här och då blir hon livsfarlig över upploppet.

Rank: 3, 4, 7, 1, 6, 8, 2


V86-2:

Första avdelningen av Travrondens Guldklocka är inget lopp som kommer att gå till historien. 6 Smok'n Ace Brizard är i bra form, och vann en knapp seger senast. Bör hitta en bra position direkt här, kanske rentav ledningen? Jag tror han har toppchans här då han är den enda i hela fältet som har nån form att tala om, och jag väljer att spika. Vinner nån annan blir jag riktigt förvånad. Vill man gardera får det nog bli en klassisk heltäckning, för då är det hugget som stucket vem man streckar.

Rank: 6, 10, 12, 2, 3, 1, 11, 7, 4, 9, 5, 8


V86-3:

Ett mycket ihåligt stolopp där i princip endast tre hästar har segerchans. Tipsettan går till 13 Tofu som är i dunderform. Hon har nu två raka segrar och vann lätt senast. Hon kan öppna bra och bör hitta en bra position direkt. Kan avgöra den tunga vägen då hon är stark och rejäl. 11 Kimono Pearl var fin vid segern på V75 näst senast. Hoppade bort sig senast, men det tar jag inte så hårt på. Har visat hög kapacitet och bör vara med i striden igen. 9 For My Life gjorde ett bra lopp senast och är i bra form. Kan smyga med bakom mina två första streck och är inte helt borta.

Rank: 13, 11, 9, 14, 15, 3, 10, 7, 5, 6, 1, 12, 4, 8


V86-4:

Andra avdelningen av Travrondens Guldklocka, och dags för kvällens andra spik. 11 Markus Klipp var riktigt bra senast som tvåa. Han gick i dödens hela vägen och höll riktigt bra och visade nyvunnen form. Jag tror han har toppchans här och att han avgör via en vass långspurt sista 700. Körs dessutom av rutinerade Petri Airaksinen, vilket borgar för en bra chans. Vill man gardera så är 2 First Lane värst emot. Han är snabb ut och får han ledningen säljer han sig dyrt. Men jag tror såklart att han får ge sig till sist mot min spik.

Rank: 11, 2, 10, 3, 5, 7, 1, 8, 6, 9, 12


V86-5:

Tredje och sista avdelningen i Travrondens Guldklocka. Här får 2 Urban Lock agera tipsetta då han har bra form och ett kalasläge. Han är mycket startsnabb och missar knappast ledningen här. Kan hålla hela vägen, men jag väljer ändå att strecka några till. 11 Breedlove är en riktigt bra häst som gjorde comeback senast efter ett års frånvaro. Han orkade inte hela vägen då, men gjorde en bra insats ändå. Bör ha gått framåt rejält med det loppet i sig och kan mycket väl vinna detta. 6 Alvena Quickly har ingen rolig rad, men det är positiva rapporter om honom ändå. Kan en del när han sköter sig, och bör vara med i striden felfri. Detsamma gäller 4 VN Rasmus som nästan bara har bokstäver i raden. Har bra fart i sig och går han felfritt så dyker han upp i striden. Har en ruskigt vass spurt som kan resultera.

Rank: 2, 11, 6, 4, 10, 9, 8, 12, 5, 7, 3, 1


V86-6:

Ett härligt stayerlopp där jag ger tipsettan till 10 Il Re Frö. Han var riktigt bra senast då han trots en tung resa utmanade Vendi hela vägen in i mål. Är i toppform och trivs över distansen. Klarar tuffa upplägg och bör ha bra chans här. Det finns dock bra motbud, och jag streckar några till. 1 Global Millionaire har haft det tungt ett tag, men senast såg han äntligen ut att ha hittat formen igen. Gick undan på bra sätt då, och Claes Svensson låter optimistisk inför denna starten. Kan leda hela vägen. 5 Goofy Bermon gjorde ett bra lopp senast och är i kanonform. Gillar distansen och går han felfritt här så kan han vara med i striden. 11 Ritano Freight avslutade bra senast och visade att formen är intakt. Bör vara med i segerstriden även denna gång. 12 Kick Party tycks ha återfallit i sina galoppsynder igen. Formen är annars hygglig, och håller han sig till rätt gångart hela vägen så har han ett tungt slutvarv. Inte helt borta. 15 Nelle Pelle har två lopp i kroppen efter en tids frånvaro. Lär smygas med här, men har en ruskig avslutning och han kan svepa alla över upploppet. Ett givet streck!

Rank: 10, 1, 5, 11, 12, 15, 14, 8, 2, 6, 4, 13, 9, 7, 3


V86-7:

Ett bra sprinterlopp för ston, och här svingar jag vilt. Tipsettan går till 9 Naimi som inte vunnit hittils i år. Men hon är i kanonform och har ett passande smygläge här. Har en vass avslutning och tränaren låter uppåt. Kan ta årets första seger här. 8 Outstanding Night gjorde en vass upphämtning efter en hejdundrande startgalopp senast. Visade att formen sitter där, men har ett tråkigt läge. Hittar hon en hygglig positionkan det smälla till över upploppet. 10 La Commission spikade jag på V75 senast men det ville sig inte då. Hon var riktigt usel då, men hon får en ny chans här. Har bra fart i sig och är inte helt borta. 2 Wal Di Fiemme var riktigt bra senast då hon var tvåa trots en grov störning i sista sväng. Bör ha gått framåt ytterligare med det loppet i sig och är med i striden här. Sista strecket går till 7 Riccione som var riktigt bra förra onsdagen. Tar sig knappast till ledning nu, men är i bra form och ska inte nonchaleras igen. Favoriten 11 Dicey Spicey har såklart kapacitet för seger, men hon såg inte rolig ut senast och jag chansar bort henne här.

Rank: 9, 8, 10, 2, 7, 6, 11, 4, 3, 5, 1


V86-8:

Ett bra lopp över 2640 avslutar omgången, och här hittar jag kvällens bästa spik i form av 4 Admiral Newport. Han gjorde ett bra lopp senast och visar fortsatt bra form. Här har han ett bra läge och bör kunna hitta en bra position direkt. Har en bra avslutning och jag tror att han avgör på speed över upploppet. Vill man gardera så gjorde 8 Paris Texas FI ett bra lopp senast och visade bra kapacitet. Får dock svårt att rubba min spik denna gång.

Rank: 4, 8, 10, 3, 2, 5, 12, 7, 1, 11, 6


V86-systemet ser därmed ut så här:


1) 3,4,7 (1-6)

2) 6 Smok'n Ace Brizard (10-12)

3) 13,11,9 (14-15)

4) 11 Markus Klipp (2-10)

5) 2,11,6,4 (10-9)

6) 10,1,5,11,12,15 (14-8)
7) 9,8,10,2,7 (6-11)

8) 4 Admiral Newport (8-10)


1080 rader = 270 kronor


Lycka till!

V86
Ovido - Quiz & Flashcards