Alla inlägg den 6 januari 2012

Av Niclas Carlson - 6 januari 2012 23:32

Veckans V75-omgång avgörs på Vermo i Finland. Man kan tycka en hel del om huruvida man ska ha V75-omgångar i Finland och Norge när det finns svenska banor som inte får arrangera V75 alls. Jag tycker det är kul att man testar något nytt, men också att de svenska banorna bör prioriteras. Nog om detta, annars kan jag hålla på hur länge som helst...

Omgången ser lurig ut, det är riktigt svårt att väga in de finska hästarna mot de svenska, och risken är stor att man står med dumstruten på efter omgången. Jag har medvetet gjort ett lite mindre system denna gång. Det beror på att jag inte haft tillräckligt med tid att jobba med omgången, men jag gör ett försök ändå.


V75-1, V75-premiär Finland:

2 El Mistress Eeva är en flygmaskin som sett riktigt bra ut i sina senaste starter. Är ruskigt snabb ut, och har bra chans från ledningen. Kan dock stressa upp sig rejält bakom bilen, så en gardering är given. 4 Celeber Sund är i bra form och trivs över distansen. Med i striden. 8 Lord Mirabelle gör en intressant debut för Veijo. Är snabb ut och lär laddas framåt direkt. Inte helt borta. 1 Lotus Elan har bra form och har ett fint smygläge här. Får han lucka är han med i striden.


V75-2:

Öppet lopp över 2600 meter. Jag streckar fyra och hoppas att det räcker. Jörgen Westholm har två segerkandidater i 7 Such A Feeling och 11 Armani Trot. Such A Feeling är i bra form och Armani Trot trivs bra över distansen. Båda känns som givna streck. Jag tar även med 6 Rydens Hope som gör det bra i princip varje gång. Klarar distansen och är med och slåss om segern. 10 Anthony är i riktigt bra form och bör vara med i striden här med.


V75-3, Vinterpokalen:

7 I Won't Dance har hittat stilen på allvar igen och var fin senast när han flög fram över upploppet. Loppets solklart bästa häst, men Stig H lät inte alls optimistisk i "Vass eller kass" på fredagskvällen, därför blir det en hel del streck här. Det kan givetvis vara helt fel, men jag tar den chansen. Stormvarning för 3 Sanda Spirit som blixtrar till emellanåt. Kan allt ibland och är loppets jätteskräll.


V75-4, Vinterns kallblodskung:

13 finska kallblod mot två svenska. 1 Hepori har jag hört nåt om varje dag denna veckan i stort sett, och det får bli veckans första spik. Jag tror han leder hela vägen och har toppchans.


V75-5, Stayerlopp:

Ett bra stayerlopp där jag streckar fyra hästar som älskar distansen. 5 Paris Texas FI är en riktig hårding och han vann på bra sätt senast. Har bra chans att vinna igen, men jag jagar tre hästar som jag inte vill släppa. 12 Landers Power är i bra form och får äntligen en vass kusk också. Kan inte räknas bort trots bakspår på tillägg. 14 Cloria Victis spurtade bra efter en invändig resa senast. Kördes dock lite väl passivt, men det kanske blir offensivare nu? Bra segerchans om han körs för seger. 15 Lukas E är i bra form, och är inte helt borta trots hårt motstånd.


V75-6, Stodivisionen:

Här tar jag en råchansning och spikar 7 Sugar RS. Hon var riktigt fin vid segrrn senast och man har siktat på detta loppet efter det. Bör få en bra position direkt och har en ruskig avslutning. Jag tror hon speedar ner alla över upploppet här.


V75-7:

Här chansspikar jag 2 Felix Pro som är i bra form. Har ett bra läge då han är snabb ut, och jag tror han leder hela vägen här.


V75-systemet ser därmed ut så här:


1) 1,2,4,8 (7.10)

2) 6,7,10,11 (8-3)

3) 3,4,6,7,9,10 (5-1)

4) 1 Hepori (15-7)

5) 5,12,14,15 (8-3)

6) 7 Sugar RS (10-8)

7) 2 Felix Pro (3-5)


384 rader = 192 kronor


Lycka till!

V75
Ovido - Quiz & Flashcards