Alla inlägg den 24 september 2011

Av Niclas Carlson - 24 september 2011 19:29

Rätt rad:


11 Mack Pointer (5,93) (15%)

4 Gazza Crown (53,66) (3%)

10 Global Kitten (15,93) (6%)

4 Fantoccini (2,34) (40%)

7 Gomnes Tornado (3,16) (38%)

6 Sanity (4,09) (18%)

4 Grand Tealight (18,42) (9%)


7 rätt: 5 997 420:-

6 rätt:       9 997:-

5 rätt:          398:-


Det såg svårt ut på förhand och det var precis vad det blev. Det började bra med Mack Pointer, men sen blev det värre. Tre rätt till slut och det är ju inget att skryta med precis. Men stort grattis till de som satte sju rätt idag, riktigt bra jobbat!


Kort om dagens (usla) spikar:


Rockefeller F (V75-2) inledde som väntat lite trögt och kördes fram i dödens efter 500 meter. Tryckte då hårt på ledaren utan att få ta över, och fick nöja sig med dödens. Stannade helt med 800 kvar och måste ha varit sjuk. Usel!


Mermaid's Legacy (V75-3) hade inte en chans att försvara innerspåret och ledningen. Hamnade istället i fjärde inner och därifrån vinner man inga lopp. Kom fram i tredje inner med 500 kvar, men satt sen bara och letade efter en lucka som aldrig kom. Spurtade hyggligt över upploppet, men var ju mil från segerstriden. Usel!


MT Big Business (V75-7) fick en bra start och kom direkt fram i dödens. Blev avlöst där efter 800 meter och fick därefter ett perfekt lopp i andra ytter. Gick till attack med varvet kvar men tog sig då knappt framåt. Lyckades passera hästen i dödens med 500 kvar men stannade sen totalt och var riktigt usel!

V75
Av Niclas Carlson - 24 september 2011 08:57

Lördagens V75-omgång avgörs på snabba Färjestads travbana i Karlstad. Det är dags för den andra delen av Unionstravet, och dessutom är det dubbeljackpot med nästan 70 miljoner i potten. Om man tittar på omgången ser den riktigt lurig ut, och det kan finnas en del fallgropar att trilla i. Förhoppningsvis undviker jag dem, men jag är inte säker. Jag tror det blir väldigt bra betalt idag, och jag ska vara med och hugga...


V75-1:

Ett inte alltför lätt sprinterlopp inleder kupongen, och det känns som att det kan bli rejäl rusning den första biten. Därför hamnar min tipsetta på formstarke 11 Mack Pointer, som går lika bra bakifrån som i spets. Blandar sig i striden om första varvet går runt 10-11. 7 Fleetfoot Hanover är i bra form och är, som namnet antyder, riktigt flyfotad. Lär laddas för spets och kommer hon dit är hon med och slåss om segern. Kan dock hoppa bort sig precis när som helst. 4 Our Dream spurtade bra senast efter ett passivt lopp. Ska vara i bra form och det kan mycket väl bli en dansk som inleder den svensk-norska kampen! 2 Lotus Elan var riktigt fin senast och vann på ett bra sätt. Han är snabb ut och blir han inte helt överfallen så kan han vinna. 5 Lord Mirabelle låter Björn Goop uppåt på. Hästen är snabb från start och får han täten kan han hålla undan. Ska streckas!

Rank: 11, 7, 4, 2, 5, 3, 1, 6, 9, 10, 8


V75-2:

Redan när jag såg startlistorna i söndags kväll hade jag spiken klar i detta lopp. 8 Rockefeller F har imponerat stort på mig, och sättet han har vunnit på i de senaste starterna skvallrar om att det kan vara nåt stort på gång. Hästen verkar trivas med de offensiva uppläggen, och distansen ska inte vara några problem. Trots åttondespår bakom bilen tror jag att det är en toppchans, och jag spikar utan att tveka. Bakom Rockefeller F ser det jämnt ut. 9 Eck Sensational och 12 Pershing Boy gillar båda två distansen och båda är i bra form. För dem som letar jätteskrällar är det två givna streck, men jag tror inte att de rår på min spik.

Rank: 8, 9, 12, 3, 6, 5, 1, 7, 10, 4, 2


V75-3:

Stolopp, där en av dagens största favoriter finns. Vad gör jag då? Jo, jag spikar emot! Korkat eller genidrag, det får vi se sen, men dumstruten ligger framme och är redo att plockas på. Vem är det jag spikar då? Jo, det är 1 Mermaid's Legacy som gjorde comeback senast. Det blev seger direkt och hon lär dessutom gått framåt med det loppet i sig. Har ett bra läge här då hon är startsnabb och jag tror helt enkelt att hon leder hela vägen. Upp med armen efter mål, Peter! Vill man ha fler streck, så ska man i så fall strecka 7 Warrawee Lizzy. Formen är väl sådär, men hon kan en hel del när hon sköter sig. Hon kan öppna bra, men går bäst bakifrån. Har en våldsam speed som kan resultera, men jag tror inte hon når ända fram till min spik. Den stora favoriten 5 Juicy Face har gjort två starter för Svanstedt och varit kanonfin i bägge. Men, idag har hon ett femtespår och jag tror inte att hon klarar av det. Det blir antingen galopp eller tappstart, och då tror jag det blir svårt att slå sig fram till seger.

Rank: 1, 7, 5, 10, 2, 12, 6, 15, 14, 8, 11, 13, 9, 4, 3


V75-4:

Den fjärde avdelningen är ett av de öppnaste loppen idag och här kan det löna sig att strecka på ordentligt. Jag klottrar dit halva fältet, och jag hoppas att det räcker. Tipsettan hamnar på 4 Fantoccini som även han hoppade upp som en tänkbar spik i söndags. Men det blev gardering ändå. Fantoccini är dock i bra form och vann på ett bra sätt senast. Kan öppna bra och kommer han till ledning kan loppet vara över. 6 Rocky Winner är en segervan treåring som norrmännen gapar sig hesa om. Jag vågar inte ta bort honom då det kan visa sig vara en riktig kanon. 11 Säcken var riktigt vass senast och stod för en topprestation. Även han är segervan och trots läget ska han räknas tidigt. 9 Rajtan Tajtan har knallform och var fin senast. Kan få ett fint lopp härifrån och är inte alls borta. 7 T Wall's Damien var fin vid segern senast och lär dra på sig en hel del streck. Läget är inte roligt, men kan han hitta en vettig position är han med i striden. 3 Cicerone är inte så tokig och blir jätteintressant med bra läge och Björn Goop. Ett kul skrällstreck!

Rank: 4, 6, 11, 9, 7, 3, 2, 8, 10, 1, 12, 5


V75-5:

Kallblodsloppet ser på förhand ut som att det kommer att stå mellan normännen. Jag ger dock tipsettan till en svensk häst, med en norsk kusk. 12 Lix Mollyn gör alltid bra lopp och spurtade bra senast. Formen är som den ska, och jag tror han är med i segerstriden idag igen. Jag garderar dock med 3 Kjeltringen som har radat upp andraplatser den senaste tiden. Formen är bra, men hur är det med vinnargnistan? Rapporterna från Norge , och även från Ivar på www.stall-travtips.se säger att det här är en riktigt bra häst, och då får vi hoppas på det. 10 Indregaards Lilja var helläcker när hon skrällvann på Romme näst senast. Har underhållit formen efter det och ska räknas tidigt även här. Jag tror att det räcker med de här tre...

Rank: 12, 3, 10, 15, 7, 11, 8, 9, 6, 1, 2, 5, 4, 14, 13


V75-6:

Ett rivigt sprinterlopp där tipsettan går till 2 Hardy Ribb, som är i sitt livs form. Han var ute i Gulddivisionen senast och satt då fast med en del krafter kvar. Han är startsnabb men går kanske bäst i ryggar. Oavsett löpningsförlopp tror jag han har bra chans att vinna, men väljer ändå att gardera. 6 Sanity gjorde vad han kunde senast och var klart godkänd. Han är sylvass från start och skulle han lyckas nå ledningen är han med i segerstriden. 1 Crown's Banker har ett riktigt bra läge över sin favoritdistans. Kan få rena drömlöpningen här och ska inte nonchaleras! 3 Totti T Dream gick i ledningen senast men orkade inte hela vägen. Bättre distans nu och han kan leda hela vägen nu istället. 4 Hard Cider har varit fin i segrarna, men möter nu tuffare motstånd. Det kan dock vara en blivande stjärna, och jag vågar inte plocka bort honom trots allt. 5 Löb Cowboyland är i bra form, och om det klaffar till 100% med positioner och allt, så kan det vara en jätterensare att se upp med!

Rank: 2, 6, 1, 3, 4, 5, 9, 7, 10, 8, 12


V75-7:

Ett stayerlopp avslutar V75-omgången och här har jag hittat en dansk dynamitspik! 9 MT Big Business var riktigt fin vid segern senast. Han är stark och gillar distansen, och med Flemming Jensen i jolle får han chansen att visa hur bra han är. Jag tror att han krossar allt under sista varvet och vi får se Flemming sitta och finåka över upploppet. Go, Danmark! Bakom min spik är 8 New Line och 3 Tion Medon Sisu bäst och gör upp om andraplatsen.

Rank: 9, 8, 3, 15, 4, 11, 1, 6, 10, 13, 12, 14, 2, 7


Systemet ser ut som följer:


1) 11,7,4,2,5 (3-1)

2) 8 Rockefeller F (9-12)

3) 1 Mermaid's Legacy (7-5)

4) 4,6,11,9,7,3 (2-8)

5) 12,3,10 (15-7)

6) 2,6,1,3,4,5 (9-7)

7) 9 MT Big Business (8-3)


540 rader = 270 kronor


Lycka till med streckandet!

V75
Ovido - Quiz & Flashcards