Alla inlägg den 4 november 2011

Av Niclas Carlson - 4 november 2011 23:09

Då var det lördag igen och äntligen dags för V75. Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna står som värd, och Breeders' Crown-finalerna dominerar kupongen såklart. Det är ruskigt fina lopp vi bjuds på, och risken finns såklart för en riktig bottenutdelning, men jag tror inte att det är så lätt. Det är sent på säsongen, några kan vara lite slitna medan några faktiskt kan vara på väg uppåt. Vi får se, dumstruten riskerar att vara på redan efter första loppet, men den risken tar jag...Nog snackat, nu kör vi!


V75-1, Breeders' Crown-final, 4-åriga hingstar och valacker, 2140a:

2 Kadett CD håller sin fina form och var riktigt bra i sitt försök. Han fick ett bra spår här, men var hamnar han? Han kan faktiskt hamna riktigt långt bak om han har lite otur, och då kan det bli för långt fram. Bästa hästen i loppet, men ska garderas. 4 Orfeus Brodde var även han riktigt fin senast och vann efter behag. Formen är på topp, och från ett bra spår är han min spetsfavorit. Jag blir inte förvånad om han leder hela vägen. 10 Francais Du Gull är i bra slag för dagen och håller toppformen. Läget drar ner förhoppningarna en aning, men det här är en riktigt bra häst och han kan spurta ner allt över upploppet. Han är helt bortglömd, liksom 8 Kaffir Face som galopperade kort innan start senast och hamnade i femte inner. Fick backas loss i sista kurvan och formligen flög fram över upploppet. Såg otroligt fin ut och trots spåret är han inte helt borta. 3 Global Money är obesegrad för Björn Goop. Får ett fint lopp här och han har definitivt kapacitet för att vinna.

Rank: 2, 4, 10, 8, 3, 11, 1, 9, 12, 7, 6, 5


V75-2, Breeders' Crown-final, 4-åriga ston, 2140a:

2 Aisle Stand var ruskigt fin senast då hon vann efter en blytung resa. Har ett dunderläge här och är min spetsfavorit. Blir svår att tas med därifrån, men motståndet är tufft, så jag väljer att gardera. 3 Canaka BF var fin i sitt försök och är stenhård. Räds inte dödens och kan ta revansch på Aisle Stand denna gång. 1 Nettan Palema är även hon i dunderform men läget kan ställa till det här. Jag tror inte att hon håller ledningen och kan därmed sitta fast för länge. Har kapacitet för seger och ska med på lappen. 9 Cruise Speed är i kanonslag och var riktigt bra senast. Går från alla positioner och kan bli svår att stå emot över upploppet. 8 Jitanes satt fast senast och fick kryssa sig fram mellan hästar för att fixa finalplatsen. Läget är tråkigt, men hon kan spurta bra och är en rolig skräll att ha med.

Rank: 2, 3, 1, 9, 8, 4, 5, 12, 11, 7, 6, 10


V75-3, Gulddivisionen, 1640a:

5 GH Nemo var ruskigt fin senast vid en enkel seger. Han är startsnabb och jag tror faktiskt att han kan lugga favoriten på ledningen här. Lyckas han med det har han toppchans, men det är inget måste. På väg att växa in i eliten och kan mycket väl vara vinnaren. 7 Marshland gjorde comeback senast och skötte sig bra. Med det loppet i sig bör han vara vassare, och trots läget tror jag att han hittar en bra position här. Bör få ett bra lopp och utmanar min tipsetta. 1 Timetosaygoodbye är ute på rätt distans igen och har ett kanonläge. Lyckas han försvara ledningen så kan loppet vara över. Men jag är inte säker på det och rankar ner honom. Formen går inte att klaga på och han ska givetvis med på lappen. 10 Year In Review var blek senast och borde ha hållt undan för att få godkänt. Går bätre bakifrån och kan avsluta mycket raskt. 2 Select Yankee kan bättre än senast. Är nu ute på rätt distans och är väl inte helt borta. Kul skräll...

Rank: 5, 7, 1, 10, 2, 3, 8, 11, 9, 6, 4


V75-4, Breeders' Crown-final, 3-åriga ston, 2140a:

Här hittar jag då dagens första spik, och det är inte favoriten! Nej, min spik är 3 Mermaid Ås, som var riktigt fin senast. Det här är en blivande topphäst, och jag tror att Peter Untersteiner får ett lopp i andra ytter. När han sen går iväg så lär det smälla ordentligt, så det är bara att hålla i sig, Peter! Mermaid Ås var trea bakom 4 Vincennes i Oaks efter en grov störning i sista kurvan. Jag tror det blir revansch idag! Favoriten 4 Vincennes har imponerat rejält och tränaren är supernöjd. Han nästan lovar vinst, men jag tror att Mermaid Ås är en bättre häst helt enkelt.

Rank: 3, 4, 9, 6, 2, 7, 5, 1, 8, 12, 10, 11


V75-5, Stig H-akademiens lopp, 2140:

Ett lärlingslopp där jag hittar dagens superfräcka lås! 14 I Saw You spurtade vasst senast och visade att han hittat formen igen. Danne Jansson är säker i sulkyn, och känner hästen väldigt väl. Siktar på att avgöra med sin tunga speed sista 500. Utmanaren heter 10 Notable Nuts. Han har mött tufft motstånd på slutet och har skött sig hyggligt. Han har ett bra läge här med springspår då han är ruskigt vass från start. Hittar en bra position direkt, kanske rentav ledningen? Jag är helt övertygad om att I Saw You och Notable Nuts gör upp om segern här och låser på dessa två skrällar.

Rank: 14, 10, 5, 1, 8, 9, 2, 13, 7, 11, 15, 6, 4, 12, 3


V75-6, Breeders' Crown-final, 3-åriga hingstar och valacker, 2140a:

9 Perfectly Enough gjorde en bra insats senast i försöket, och visade fortsatt toppform. Han gjorde dessutom ett topplopp i Kriteriet efter en stor galopp. Kapacitesmässigt bästa hästen i loppet, och från detta läget så får han ett fint lopp. Kör bara herr Kihlström i tid så är segern hemma! Men jag och Örjan går inte hand i hand direkt, så jag väljer att gardera med 1 Mr Vida som visade bra skalle senast. Har ett bra läge här och kan leda hela vägen. Det känns säkert med dessa två...

Rank: 9, 1, 6, 3, 2, 10, 4, 12, 5, 8, 7, 11


V75-7, Silverdivisionen, 1640a:

Här kommer då dagens andra och sista spik, i form av 4 Jetblue Volo. Senast fick han stryk av en topphäst, så det var inte mycket att säga om. Här har han ett perfekt läge då han är snabb från start, och jag tror att han leder hela vägen. Allt talar för honom; läget, distansen och formen. Det är bara att ladda från start och sen hålla sig!

Rank: 4, 2, 5, 10, 3, 6, 1, 9, 11, 8, 7, 12


Systemet ser ut så här:


1) 2,4,10,8,3 (11-1)

2) 2,3,1,9,8 (4-5)

3) 5,7,1,10,2 (3-8)

4) 3 Mermaid Ås (4-9)

5) 14,10 (5-1)

6) 9,1 (6-3)

7) 4 Jetblue Volo (2-5)


500 rader = 250 kronor


Lycka till!

V75
Av Niclas Carlson - 4 november 2011 00:08

Eftersom jag ligger sjuk för tillfället blir det inga tips till fredagens tävlingar. Jag siktar på att återkomma under fredagkvällen med tips till V75 istället....

Ovido - Quiz & Flashcards