Alla inlägg den 16 oktober 2010

Av Niclas Carlson - 16 oktober 2010 20:02

Jag trodde på stora pengar innan tävlingarna och det blev ju rätt. Problemet var ju bara att det var fel hästar som vann. Dåliga spikar, och i alla fall en som var felrankad, då blir det platt fall....Tre rätt blev det, och det är inte acceptabelt. Jag ber om ursäkt för ett uruselt system idag, och tar på mig den största dumstruten som finns....

Kort om dagens spikar:

Japanese Face (V75-2) gick fram i dödens med varvet kvar, men var seg och slagen redan 500 kvar. Kämpade så gott han kunde till en femteplats.

Rocky Silvio (V75-4) fick en fin resa i andra ytter, men var inte alls lika bra som förra gången. Seg och oinspirerad slutade han sexa, en bra bit från segerstriden. En urusel spik!

Nursery Rhyme (V75-7) var det enda glädjeämnet, då ho vann via open stretch, precis som jag förutspått. Men som sagt, det var det enda som var bra idag...


Till sist vill jag bara säga till alla att det var dunderfel att plocka bort Torvald Palema idag. Han fick det drömloppet han behövde, och var ju ensam på plan när segerchecken skrevs ut. Men nog var Iceland riktigt jävla dålig?

V75
Av Niclas Carlson - 16 oktober 2010 09:33

Då några av mina läsare har frågat om Jokersystemet kommer tillbaka, så har jag nu gjort ett. Vi får se om det blir fler gånger....


1) A: 6*  B: 4,5  C: 10,3,11

2) 10 Japanese Face

3) 2,8,5 (matematiskt)

4) A: 12*  B: 10

5) A: 4*  B: 1,12  C: 9,10,2,7,5

6) A: 3  B: 2,10  C: 12,7,1,8

7) A: 2*  B: 9


* = utgångshäst

Kraven:

A: 1-3, B: 1-3, C: 0-3, *: 2-4


Ramen är på 4032 rader, reducerat till 1191 rader på 16 kuponger, vilket ger en kostnad på 595,50:-


Jag fick därmed med Continental i V75-4 som jag ser som enda motbudet till Rocky Silvio, och sen fick jag även med Vanessa Du Ling i V75-7, som jag hört positiva rapporter om. Men jag tror fortfarande mest på mitt ursprungssystem!

V75
Av Niclas Carlson - 16 oktober 2010 01:00

Då var det lördag igen, och dags för V75. Denna gång från min hemmabana, Åby, med tre SM-guld som ska delas ut. Jag tycker omgången ser ruskigt svår ut, med skrällbud i alla lopp, och hittar man sju rätt kommer man att få bra betalt. Låt oss be till travgudarna att vi är en av dem!!


I V75-1 ger jag tipset till 6 Tara Defi som visade fortsatt fin form senast då hon avslutade riktigt bra. Hon tappar från start, men är hon bara i hyggligt slagläge runt sista kurvan så har hon en fantastisk speed, och hon gör sina bästa lopp på just Åby. 4 Monster Drive satt fast i Derbyt senast och när han väl fick fritt avslutade han mycket bra. Gör en intressant debut för Per Lennartsson nu, och ska vara med i striden. 5 Neo Smed kunde inte ta nåt i en snabb avslutning senast och var inte så märkvärdig. Intressant kuskbyte nu (Adielsson), och ska normalt sett vara med i striden. Har dock inte vunnit än i år...10 MT Cherokee orkade inte riktigt hela vägen senast. Är väldigt ojämn av sig, men kan avsluta vasst om han är på humör. 3 Qato Quattro har visat lite smygform, men körs nästan löjligt passivt. Senast tappade han den sista biten från rygg ledaren. Bättre distans nu, och är inte helt ofarlig om man kör för seger. 11 Avanto satt i tredje inner senast men avslutade strålande och visade fortsatt form. Gör debut i Silver nu, men kan duga med en ryggresa.

Rank: 6, 4, 5, 10, 3, 11, 8, 9, 7, 1, 12, 2


I V75-2 får 10 Japanese Face agera tipsetta. Han satt i fjärde inner senast, backades ut på upploppet och flög fram den sista biten. Såg kalasfin ut, och formen är där den ska vara. Bakspår över 1640 är inte kul, men han kan få en fin resa här och är fartmässigt överlägsen, så jag väljer att chansspika honom. Vill man ha fler streck så varnar jag kraftigt för 5 Bruce Tooma som har toppform. Fanns i tredje inner senast och gick bra när luckan kom. Är inte helt borta här. 7 Gitano är i toppform och var helt lysande senast då han länsade undan med 30 meter. Hårdare motstånd nu, men han har visat sån kapacitet att han kan hävda sig här också.

Rank: 10, 5, 7, 9, 4, 3, 2, 8, 1, 6, 11


V75-3 är då SM, och tipsettan går till 2 Spring Erom som vann efter en riktig smörresa senast. Såg dock fin ut, och har siktat på detta loppet sen dess. Han gillar distansen och ska absolut vara med i striden. 8 Iceland fick ett blytungt lopp senast, men höll ganska bra ändå. Är inte i toppform än, men lär ta ledningen här och därifrån biter han ifrån sig bra. Takter i sulkyn är ett jätteplus! 5 Yarrah Boko är i toppform, och visade i Jubileumspokalen att han står sig väl i tuffare konkurrens. Han kan få ett bra lopp här och kan skrälla. 6 Torvald Palema har sett lite mätt ut i år, och han har ingen bra statistik över 2640 meter de senaste åren. Behöver ett smyglopp för att göra sig gällande här, men jag tror inte han vinner ändå. Jag chansar bort honom....

Rank: 2, 8, 5, 6, 4, 7, 1


I V75-4 får 12 Rocky Silvio tipsettan. Han fick ett kanonlopp senast i tredje ytter, gick till attack 700 kvar, kom ner i andra ytter kort efteråt. Vreds ut till attack i slutet av sista kurvan och avgjorde lekande lätt. Såg toppfin ut, och trots läget och bra motstånd, så väljer jag att chansspika honom. Det enda motbudet som jag kan se är 10 Continental som var heroisk senast. Gick i dödens hela vägen och blev målfotoslagen med en halv nos. Det är ett tvåhästarslopp, men jag måste ha en spik och då blir det så här. Den som har råd tar med båda. Bakom dessa två är 11 Tryptofan Håleryd en fin häst som var sjuk senast. Ska träna bra igen, och med en ryggresa kan han vara ett platsbud.

Rank: 12, 10, 11, 7, 9, 6, 5, 8, 3, 1, 2


V75-5 är Lärlings-SM, och här får 4 Naughty Nanny agera tipsetta. Hon är i bra form, och är startsnabb. Tar förmodligen ledningen, och det kan vara spets och slut. Det är dock hårt motstånd, så jag garderar. 1 Maestoso var ute i ett kval till Europaderbyt senast och var bara en halv längd efter vinnande Red Hot Dynamite. Har visat fantastisk kapacitet, men är lite ojämn av sig. Ska räknas med bra chans ändå. 12 Delvin Gold är kanske den bästa hästen i fältet, och nu när han fått ordning på sina aktionsproblem, så kan han göra sig själv rättvisa. Formen är på topp, och trots spåret så kommer han att blanda sig i striden. 9 Rejäl Karsk kördes lite för sent näst senast och hann inte ända fram. Senast blev det galopp direkt i starten. Formen är bra och han kan få ett drömlopp här. Avslutar vasst och blir farlig om han är med i sista kurvan. 10 Conchita Exclusive fick ett drömlopp senast i hårt tempo och slog sig förbi sista biten. Har dock inte startat sen dess, så formen är lite tveksam. Får hon ett liknande lopp som senast kan hon dock bli farlig igen. 2 Connery är i toppform, men är klart sämre över 2140, så jag chansar bort honom...

Rank: 4, 1, 12, 9, 10, 2, 7, 5, 6, 11, 3, 8


I V75-6 ger jag tipsettan till 3 Precious Value. Han har absolut toppform och var tapper senast som tvåa från dödens. Är startsnabb och tar ledningen här. Kan räcka hela vägen. 2 Practical Joke avslutade godkänt senast och visade bibehållen form. Har siktat mot detta lopp, och känns kanonfin enligt Bo Falsig. Kan gå rykande fort sista varvet och är inte borta här. 10 Nightlife La Marc gick ett tufft slutvarv senast men var chanslös mot en mycket bra Space Hoss. Har en vass speed, och han ska räknas tidigt i detta lopp. 12 Yukon Boko har toppform, och har visat sig klara av både att gå bakifrån och över 2140. Senast höll han bra från ledningen och åkte dit mot Caddie Eagle som liftat med i rygg hela vägen. Behöver lite tur, men är som sagt i bra form. 7 Photo Diablo vann bekvämt från ledningen näst senast och såg fin ut. Flög fram över upploppet senast och såg ännu bättre ut. Har ett jobbigt läge, men med lite tur med positionerna så kan hans vassa avslutning bära frukt. 1 Global Limousine försökte hänga med Eliott Hall senast, men var fullständigt chanslös då. Har vilat efter det, och har fått ett kalasläge här. Är inte så snabb ut, men skulle han få fritt är han inte helt borta. 8 Tarpoon Bris har ingen tur med spåren, men är i bra form. Satt fast i rygg på ledande/vinnande I'm Alone Face senast, men sköt till starkt när luckan väl kom. Har visat hög kapacitet och är inte helt borta trots läget.

Rank: 3, 2, 10, 12, 7, 1, 8, 11, 9, 6, 5, 4


V75-7 är Sto-SM, och här får 2 Nursery Rhyme tipsettan. Hon har visat form en längre tid, men galopperat i bra lägen. Senast flög hon fram till andrapriset bakom Mathilde Tröjborg, och såg lysande ut. Här blir det snabb start ner till innerspår, och när luckan kommer via open stretch så spurtar hon vasst till seger. Det är åtminstone mitt önskescenario, och jag chansspikar! För den som vill ha fler streck, så gick 9 Vanessa Du Ling bra senast. Blev grovt störd runt sista kurvan och tappade lite fart. Kom tillbaka starkt över upploppet och såg fin ut. 3 Calamara Donna satt fast med rubbet sparat senast. Måste köras på extrem väntan och det kan bli lite för chansartat ibland. Formen är dock fortsatt bra. Rank: 2, 9, 3, 8, 5, 1, 4, 11, 12, 7, 6


Systemetr ser ut så här:


1) 6,4,5,10,3,11 (8-9)

2) 10 Japanese Face (5-7)

3) 2,8,5 (6-4)

4) 12 Rocky Silvio (10-11)

5) 4,1,12,9,10 (2-7)

6) 3,2,10,12,7,1,8 (11-9)

7) 2 Nursery Rhyme (9-3)


630 rader = 315 kronor

Lycka till!

V75
Ovido - Quiz & Flashcards