Direktlänk till inlägg 18 maj 2010

V65 Axevalla 18/5

Av Niclas Carlson - 18 maj 2010 00:22

Tisdagens V65-omgång avgörs på Axevalla, och några av loppen är riktigt fina, bl.a ett försök till Diamantstoet (V65-6). Omgången som sådan ser ut att ha en hel del stora favoriter, så utdelningen kanske inte blir så stor. Men skulle några av favoriterna komma bort kan det bli lite större slantar.


V65 inleds med ett 2140-lopp för högsta klassen. Tipset går till Åke Svanstedt och 4 M.T Cherokee som har fin form, och lär köras till ledningen efter ca 2-300 meter. Han vinner dock inte ihjäl sig och motbud finns, framför allt 6 Majesty Of Rock, som nu gör comeback efter skada. han såg enligt rapporter mycket fin ut i kvalet, och brukar göra bra lopp efter vila. Loppets stora rysare är 5 Parakean, som har farten, men inte alltid får ut det hela i loppen.

Rank: 4, 6, 2, 5, 9, 7, 10, 8, 1, 11, 3


För två veckor sen på Jägersro dominerade Flemming Jensen med tre segrar. Två av de hästarna dyker upp på Axevalla ikväll, och i V65-2 är det 11 Noble Conch. Hon avslutade sista 700 efter 1,12, och det var med full fart över mållinjen. Denna gång är det ett halvvarv längre, och det tror jag bara gynnar Noble Conch. Flemming säger själv att hästen tagit loppet bra, och tror på bra chans igen. Motståndet står 8 Dr Dreamcatcher, 6 Markatta och 7 Opal Simoni för. Tre bra hästar som står långt ute på vinen vilket kan ge lite trafikproblem.

Rank: 11, 8, 6, 7, 9, 4, 1, 3, 2, 5, 12, 10


I V65-3 hittar jag dagens bästa spik, i form av 4 Lord Rocket. Han formligen flög fram över upploppet sist, och här har spetsläge. Det är dock många som ska ladda från start (2-5), men skulle Flemming Jensen missa spets så är det inte hela världen. Han får i så fall en resa i andra ytter, och avgör över Axevallas långa upplopp. En bra spik tycker jag.

Rank: 4, 2, 5, 7, 3, 9, 6, 10, 1, 8, 11, 12


V65-4 ser på förhand ut som det öppnaste loppet. Det är inte direkt några kanoner som finns på startlinjen, men några höjer sig lite över mängden. Tipset går efter mycket tvekande till 7 Princess Qbin, mest för att det är spetsläge då hon är snabb ut. 11 Treecko kör Svanstedt själv, och det kanske är dags nu för farten finns. 6 Paradissi, 1 Tropical Storm och 5 Nicolas De Mortree är dem övriga som kan vinna, men de har alla varit borta ett tag, därför rankar jag ner dem...

Rank: 7, 11, 6, 1, 5, 3, 4, 10, 8, 9, 14, 15, 12, 13


I V65-5 ser vi några V75-meriterade hästar som gått bra. Här tror jag faktiskt mest på 5 Practical Joke, som varit ute i V75 hela året (5 starter) och gjort det bra. Han har vilat i några veckor, men tränar riktigt bra, och det ser ut som en bra chans. 7 Super G. var överlägsen på Vaggeryd senast, och slog många bra hästar. Spåret gör dock att han kan få för långt fram till Practical Joke, som jag tror spetsar här. Men Super G. kan absolut vinna loppet. 10 Livi Dancer gick bra sist och är en halvskräll.

Rank: 5, 7, 10, 6, 4, 9, 2, 11, 8, 1, 3, 12


Försök 2 till Diamantstoet avslutar kvällens V65-omgång, och även här vimlar det av kvalitet. tipset går till 14 SHT's Playmate, som gör det bra varje gång. Senast fick hon för långt fram, och hann inte ifatt vinnande stallkamraten Fast Call. Nu har hon samma läge igen, och det får inte strula för mycket. Värsta motbudet är 10 Oma Y., som imponerat rejält i år. Hon var struken för förkylning 24/4, men enligt Veijogick det över fort, så hon bör inte tappat så mycket. 12 Sweet Rockbank kan vara en rysare här. Gick bra i spets senast, men går förmodligen med i rygg på 14 SHT's Playmate här, och kan vissla ner dem till slut! 5 Rania och 4 Poppy håller båda hög klass, och ska med på en större kupong. 15 Afrodite Run kan avsluta snabbt, och med rygglopp hela vägen kan det ara en jätteskräll!

Rank: 14, 10, 12, 5, 4, 15, 2, 11, 9, 13, 6, 7, 8, 3, 1


Så ser det ut, nu ska "bara" de rätta hästarna in också.


V65
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Carlson - 25 mars 2012 00:01

Jag har ju redan nämnt det tidigare i veckan, men från och med nu flyttar jag alltså bloggen. Den nya sidan som ni kan hitta mig på är:   http://niclastravtips.wordpress.com/       Denna sidan kommer att vara kvar, men kommer inte att upp...

Av Niclas Carlson - 24 mars 2012 01:51

Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna står som värd för veckans V75-omgång. En omgång som, trots att det kryllar av topphästar, inte känns så jätteupphetsande ändå. Jag kan inte sätta fingret på varför, men så är känslan. Flera av loppen känns öppn...

Av Niclas Carlson - 23 mars 2012 01:06

Fredagens V65- och DD-omgng avgörs på Romme. Loppen håller ganska hygglig klass, men det ser ut att bli favoritbetonat, så en låg utdelning är att vänta. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 3 Calvados Yankee har gjort två starter i år och närma...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 09:26

Hej på er, mina trogna läsare. Ja, alla nya också för den delen:) Jag har länge haft en egen önskan om att fixa till en lite mer personligare och trevligare sida än vad den här bloggen kan göra, och nu äntligen har jag haft tid och inspiration till...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 02:07

Torsdagens V65- och DD-omgång arrangeras av Östersundstravet. Man har fått ihop en rätt så bra omgång, och jag tror det kommer bli rätt så bra betalt för dem som lyckas pricka sexan. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 9 Insect Face var kraftig...

Ovido - Quiz & Flashcards