Direktlänk till inlägg 16 maj 2010

V65 Bjerke 16/5

Av Niclas Carlson - 16 maj 2010 09:24

 

Dagens V65-omgång går i Norge, på Bjerke travbana strax utanför Oslo. Det är dags för Norges svar på Elitloppet, Oslo Grand Prix, och man kan väl säga att norrmännen har lyckats riktigt riktigt bra i år. Mycket fina lopp överallt, och en del är svåra att klura ut. Och så bjuder jag på en skrällvinnare av huvudlöpningen!


Inledningen av V65 ser dock allt annat än svårlöst ut. I första avdelningen, tillika första försöket av Megaman Cup, så blir 2 Harpers Joker stor favorit, och med tanke på hur bra han var på Åby sist, så ska han vara det.Det skulle förvåna mig mycket om han förlorar detta, men då det är ett försök till en final senare under dagen vet man aldrig...Motbuden är i första hand 6 Maid For Tag, som är en bra sprinter i bra form, och 5 Megaman Neo som siktat på detta en längre tid. tanken har varit att få honom i absolut toppform till idag...

Rank: 2, 6, 5, 1, 7, 4, 9, 3, 8


I V65-2 ser vi en lika klar favorit i 3 Garland Kronos, som även han var bra på Åby sist, även om han då förlorade mot just Harpers Joker. Här lär han ta ledningen, och då det som sagt är en final senare under dagen lär inte konkurrenterna köra ihjäl sig. Motbuden är 5 Max De Guez som hittat en växel till sen han hamnade i Holland, och 9 Thai Thanium, som dock har bakspår...

Rank: 3, 5, 9, 6, 2, 7, 4, 1


V65-3, och en försmak av Harpers i ett härligt långlopp över 3140 meter. Knapp favorit är min vinnare 10 Yarrah Boko, som jag tidigare har tjatat om när han varit med på V75 i Sverige. Då har det inte blivit några segrar, det kan det bli idag. Men det finns vassa motbud, 8 M.T Big Business var ruggig när han vann på Åby senast och han kommer sluta i striden idag också. 4 Nelson Derm var minst lika ruskig när han vann på Jägersro förra veckan i bra stil. 14 Go On Pale är ju alltid med där framme. En som har kapacitet att vinna är 7 Golddigger, som blir mycket intressant idag. Strecka på....

Rank: 10, 8, 4, 14, 7, 12, 3, 1, 2, 9, 6, 15, 13, 5, 11


Sen är det dags för det lyckosamma teamet Stig H Johansson och Erik Adielsson att kliva in i handlingen. I V65-4 har de med sig hyperintressante 4 I Won't Dance som gjorde en bra Europadebut senast när han var tvåa bakom Oracle på Solvalla. Det ser ut som en bra chans det här, men jag varnar för 11 Beat The Ta, som var trea i samma lopp. Han var också bra, och med klaff på loppet så är han med på injen. Även 9 Main Kronos har kapacitet att vinna, strular det inte från bakspåret så är han med också.Varnar också för 2 In This Corner. Pekka Korpi har knallform på stallet, vilket bevisades i torsdags på Åby, och sånt brukar smitta av sig...

Rank: 4, 11, 9, 2, 8, 5, 3, 1, 6, 7, 10


V75-5 och en duell mellan 5 Nu Pagadi och 1 Marshland är att vänta. Elitloppsklare Nu Pagadi känns som en bättre häst, men hörde igår att Hultman ska rycka skorna på Marshland, och då kan det bli spännande. 8 Noras Bean har hög kapacitet han med, men genom tråkiga spår 8 så känns han bortlottad denna gång.

Rank: 5, 1, 8, 2, 4, 9, 6, 7, 3, 11


Så till omgångens clou, Oslo Grand Prix. 4 Maharajah får här sitt riktiga elddop. Givetvis har han chans att vinna, men jag tror att det blir för svårt. Hultman låter lite försiktig, och jag tycker inte att hästen har imponerat direkt under sina två starter hittills i år. Jag kan vara superfel ute igen, men jag rankar ner Maharajah. Min vinnare är istället 2 Premiere Steed, som gick bra i Finland bakom Quarcio Du Chene och Brioni. Jag tror hon får n bra löpning här, och sen smäller det. 10 Enough Talk har varit i Sverige i två veckor nu, och bör ha hunnit acklimatisera sig. Det faktum att man återigen flyger in Luc Oullette skvallrar om att man tror hårt på hästen, och han lär ha bättre form än i Finland. känns lite bortglömd idag..Med en bättre kusk än Mathieu Abrivard så hade jag nog haft 7 Nimrod Borealis som vinnare, men kusken kan klanta till det, så han hamnar som trea..

Rank. 2, 10, 7, 4, 3, 9, 6, 5, 8, 1


Oavsett vilket så lär det bli en fantastisk dag på Bjerke. En försmak av vad som komma skall på Solvalla om två veckor.

Lycka till, gott folk!

V65
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Carlson - 25 mars 2012 00:01

Jag har ju redan nämnt det tidigare i veckan, men från och med nu flyttar jag alltså bloggen. Den nya sidan som ni kan hitta mig på är:   http://niclastravtips.wordpress.com/       Denna sidan kommer att vara kvar, men kommer inte att upp...

Av Niclas Carlson - 24 mars 2012 01:51

Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna står som värd för veckans V75-omgång. En omgång som, trots att det kryllar av topphästar, inte känns så jätteupphetsande ändå. Jag kan inte sätta fingret på varför, men så är känslan. Flera av loppen känns öppn...

Av Niclas Carlson - 23 mars 2012 01:06

Fredagens V65- och DD-omgng avgörs på Romme. Loppen håller ganska hygglig klass, men det ser ut att bli favoritbetonat, så en låg utdelning är att vänta. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 3 Calvados Yankee har gjort två starter i år och närma...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 09:26

Hej på er, mina trogna läsare. Ja, alla nya också för den delen:) Jag har länge haft en egen önskan om att fixa till en lite mer personligare och trevligare sida än vad den här bloggen kan göra, och nu äntligen har jag haft tid och inspiration till...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 02:07

Torsdagens V65- och DD-omgång arrangeras av Östersundstravet. Man har fått ihop en rätt så bra omgång, och jag tror det kommer bli rätt så bra betalt för dem som lyckas pricka sexan. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 9 Insect Face var kraftig...

Ovido - Quiz & Flashcards