Alla inlägg den 26 december 2010

Av Niclas Carlson - 26 december 2010 22:19

Rätt rad:


11 Vanessa Du Ling (6,52) (19%)

6 Jealous Broline (10,00) (22%)

1 Jaded (2,02) (54%)

8 Charlotte Stone (2,09) (49%)

5 Venise Launcher (17,93) (8%)

3 Gills Abbe (4,32) (33%)

2 Frillan Filiokus (7,45) (21%)


7 rätt: 48 576:-

6 rätt:      235:-

5 rätt:        26:-


Så här blev det idag på Solvalla, och man kan lugnt konstatera att det gäller att vara maximalt påläst. Min idé om att gå på känsla och första intrycket falerade totalt och det blev pinsamma tre rätt. Omgångens prestation tycker jag att Charlotte Stone stod för. Jag var tveksam till om hon verkligen skulle palla att vinna mot dagens motstånd, men hon mosade dem från dödens, och det är bara att stämma in i hyllningskören!


Kort om dagens spikar:


Estancia (V75-5) inledde i dödens, men fick ganska så snabbt andra ytter. Hade dock ingen kontakt med täten då det gick ganska fort där framme. Försökte en attack med 700 kvar men stannade totalt med 500 kvar och var riktigt urusel.


Maxwell Mayday (V75-6) öppnade ganska bra men blev hängandes i spåren runt första kurvan. Fick sen gå i dödens hela vägen och höll bra till en fjärdeplats. Vinner snart lopp!


Monster Drive (V75-7) fick öppna rejält för att försvara ledningen och lyckades med det. Fick sen bestämma som han ville, men när det var dags för upplopp så vek han ner sig helt. Blev trea till slut, men var faktiskt riktigt dålig.

V75
Av Niclas Carlson - 26 december 2010 01:15

Annandag jul, och dags för den klassiska V75-omgången med finaler på Solvalla. Desstom ganska så lägligt med jackpot, jag misstänker att det blivit lite av årets julklapp till många travintresserade...Jag tycker omgången ser ganska så kul ut, och jag har hittat en hel del roliga drag. Har gått ifrån min vanliga procedur när det gäller att få fram rankingen och raden, idag har jag gått mer på känsla och första intrycket. Vi får väl se när krutröken har lagt sig om det lyckades eller inte...


V75-1 är Stoeliten, och här var jag först inne på att spika 2 Dileva Käll. Hon har varit riktigt fin på slutet när hon stångats mot grabbarna i fyraårskullen, och hon har verkligen tjänat ihop till en seger. Har äntligen fått ett bra läge nu, och stallet är riktigt optimistiska. Men jag jagar stora pengar idag och garderar därför. 9 Paper Moon har formen på topp, och har svarat för bra insatser på slutet. Senast fick hon en fin resa i tredje inner och när hon sökte sig ut i andraspår fick hon ryggen på vinnande Acclaim. Följde med dennes rygg under sista sväng och attackerade sen utan att kunna ta sig förbi. Såg fin ut och hon kan få ett bra lopp igen. 1 Dame Arrow fick offra lite för mycket krut i starten senast då hon trots en stentuff öppning inte kunde ta ledningen från Neo Smed. Avslutade bra över upploppet till slut och formen är fortsatt fin. Inte helt borta här. 5 Tiffany Brodda vann på bra sätt senast. Riskerar dock att hamna lite krångligt till här då hon knappast får ledningen, men osvuret är bäst. Ska med på kupongen. 10 Nursery Rhyme har jag tidigare sett som en vek häst som bara kan vinna från ledning, men har under året fått ändra mig rejält, då hon visat upp fantastiska avslutningar i många lopp. Har inte startat på ett tag nu, men då Åke väljer att köra henne här så måste han ha segerfunderingar. Kan som sagt avsluta sylvasst och är inte helt golvad. 11 Vanessa Du Ling har det strulat för länge nu. Hon har definitivt kapacitet för att vinna här, men det kan saknas lopp i kroppen. Ska dock med på en vettig kupong.

Rank: 2, 9, 1, 5, 10, 11, 6, 7, 4, 12, 3, 8


I V75-2 kan det smälla till lite. 8 Middle East har jag gått och väntat på sen han vann på ett övertygande sätt näst senast. Inför den senaste starten så sades det att han mest skulle gå ut för att få ett lopp i kroppen. Var tokladdad och galopperade från start då. Gjorde sen ett bra lopp efter det och avslutade fint. Fick ett tråkigt spår här, men jag tror han har toppchans att vinna ändå. Jag tar dock med några till i detta loppet. 2 Shepard fick ju ett riktigt smörlopp senast i rygg på ledaren och avgjorde tämligen enkelt över upploppet. Har gjort bra insatser innan dess och har ett bra läge nu. 11 Campbell Ås är i kanonform och nu sköter han sig dessutom i loppen. Avslutade bra senast och trots ett riktigt risigt läge här så får man nog ändå se upp för honom. 3 Eclair Futura gjorde en bra insats näst senast. Senast var det fel distans då han mest lever på sin styrka. Han klarar att gå i dödens hela vägen och är inte helt borta.

Rank: 8, 2, 11, 3, 5, 6, 4, 7, 10, 9, 1, 12


Silverhästen utgör V75-3, och jag måste ju säga att man blir inte klok på Guldhästarna i år. Ena veckan ser dem ut som statister som knappt skulle platsa i ett nollopp, andra veckan ser dem ut som världsstjärnor. 1 Jaded var inte alls bra näst senast då han vek ner sig helt från ledningen. Det förklarades sen med att Örjan kört för långsamt och at hästen surnade till. Senast var han som ett monster och drog i stenhårt tempo och var totalt överlägsen. Kan allt ibland och måste med på kupongen, men är väl egentligen som allra bäst över sprinterdistans. 5 Iceland var totalt urusel senast, och han såg inte rolig ut. Har man verkligen fått ordning på honom igen? Det som gjorde mig mest sur var kommentaren från "Tarzan" efter loppet: "Jag är nöjd med hästen". Hur i h-vete kunde han vara det? Nu kör "Tarzan" själv och som vanligt så får man väl höra efteråt att han ändrat lite i utrustningen. Men det säger han väl inte till oss spelare? 4 Marshland har haft taskiga lägen i de senaste loppen och gått riktigt bra ändå. Har nu äntligen fått ett fint läge, och med Johnny Takter i vagnen så kan det bli en välförtjänt seger för hästen. 6 Global Investment är en av mina favorithästar och han trivs över dagens distans. Han var fin vid segern näst senast och avslutade helt ok senast från ett tråkigt läge. Kan vara ett kul streck igen.

Rank: 1, 5, 4, 6, 7, 2, 3, 9, 8, 10


I V75-4 stöter vi på en av mina nya favoriter. 3 Aggas Dyring har varit riktigt vass vid sina segrar och ser ut att kunna vandra en bra bit genom klasserna nästa år. Senast höll han ledningen från innerspår och vann ganska så bekvämt. Får han bestämma här blir han svår att tas med och han är mitt förstastreck i loppet. 6 Mockasin har visat bra fart i sina lopp på slutet då han oftast kommit farandes ute i femte- sjättespår. Har haft otur med spåren en längre tid, men har i alla fall framspår nu. Får han en vettig position i loppet så speedar han ner allt över upploppet. 9 Dexter Stone var löjligt överlägsen vid sin seger senast. Men motståndet var väl kanske inte det bästa heller. Han gjorde dock allt själv och med den formen han har visat så måste han räknas tidigt igen. 8 Charlotte Stone blir klar favorit här, och visst har hon varit bra i sina senaste starter. Hon har dock inte mött nåt särskilt i de loppen, det gör hon nu. Har dessutom ett tråkigt läge. Visst, hon kan vinna igen och då hamnar hon i min favortkategori direkt, men det är långt ifrån säkert. 7 Babsans Ferrari har tokform och måste snart vinna lopp. Senast utmanade han Aggas Dyring och var inte stort slagen. Ser bättre och bättre ut, och är inte helt borta här. 4 Empereur har jag tidigare försökt att hata bort, men han imponerade på mig näst senast då han vann på ett bra sätt. Gjorde ett bra lopp från dåligt läge senast och kan vara en skräll här.

Rank: 3, 6, 9, 8, 7, 4, 1, 11, 5, 2, 12


I V75-5 har jag hittat en fräck spik i form av 8 Estancia. Hon var lite vek senast efter en fin resa och borde ha vunnit loppet. Har tidigare visat bra kapacitet och hon gör absolut inte bort sig här. Det är kraftigt kuskplus på henne idag, då hon körs av Erik Adielsson, och jag tror hon vinner detta loppet. Vill man ha fler streck så är 6 Racerstina en vass häst. Näst senast var hon totalt överlägsen mot ganska hyfsat motstånd. Senast satt hon sist hela vägen och kusken gav upp loppet med 300 kvar. Är värst emot min spik. 14 Rania var fin vid segern senast och är i bra form. Bakspår på tillägg är aldrig roligt, så för min del är hon mest ett platsbud.

Rank: 8, 6, 14, 9, 2, 15, 1, 3, 13, 12, 4, 7, 5, 11, 10


I V75-6 skjuter jag från höften igen. 8 Maxwell Mayday skulle mest gå ut för att få ett lopp i kroppen inför denna starten förra veckan. Och vilket lopp han gjorde! Inledde i dödens under första varvet, fick andra ytter sen. Fick dödens igen sedan ledaren galopperat och satte in attacken över upploppet. Kopplade greppet men blev nerspeedad av Baht Launcher. Såg riktigt fin ut och jag hade bestämt mig för att spika honom i detta lopp redan då. Nu blev det åttondespår vilket kanske inte är helt lyckat, men hittar han bara en hyfsad position och Söderqvist inte sitter och sover för länge, så tror jag att han vinner ändå. Vid gardering så är nog 11 I'm Alone Face värst emot. Han fick ett bra lopp senast och vann ganska så komfortabelt och såg fin ut. Gör sökert ett bra lopp igen. 10 Nightlife La Marc har hög kapacitet och formen är väl hyfsad i alla fall. Kan vara ett platsbud.

Rank: 8, 11, 10, 7, 3, 9, 5, 6, 4, 2, 12


I V75-7 blir det en spik till, men nu en lite mer sansad sådan. 1 Monster Drive har utvecklats nåt enormt under året och är i fin författning nu. Han var kanonfin senast och var inte i närheten av förlust. Håller ledningen ganska enkelt här och sen är det bara att defilera hem i mål. Dagens bästa spik! Vid gardering så är 4 Conrads Garland klart värst emot. Han slog av Monster Drive i den senaste starten och visade att han har en grym speed. Jag tror dock inte att han hinner fram denna gången. 6 New Photo Guy börjar bli dyr nu, men utan galoppen senast hade han nog vunnit. Har bra form och nyper en plats bland de tre här.

Rank: 1, 4, 6, 2, 12, 10, 9, 7, 11, 8, 5, 3


Systemet ser ut så här:


1) 2,9,1,5,10,11 (6-7)

2) 8,2,11,3 (5-6)

3) 1,5,4,6 (7-2)

4) 3,6,9,8,7,4 (1-11)

5) 8 Estancia (6-14)

6) 8 Maxwell Mayday (11-10)

7) 1 Monster Drive (4-6)


576 rader = 288 kronor

Lycka till!

V75
Ovido - Quiz & Flashcards