Direktlänk till inlägg 16 september 2011

V75 Åby 17/9 Åby Stora Pris

Av Niclas Carlson - 16 september 2011 22:00

Åby arrangerar lördagens V75-omgång, med Åby Stora Pris som huvudattraktion. Ett lopp som jag tycker nästan är bättre än Elitloppet...De övriga loppen håller bra klass dem med, och det här är en omgång jag verkligen ser fram mot. Svårighetsgraden kan diskuteras, men blir det som jag tror blir det stora pengar för sju rätt, och det siktar jag såklart på! Nog tjötat, nu kör vi!


V75-1, Åby Stora Pris heat A:

Första heatet av Åby Stora Pris, och favorit till slutsegern är monstret från Frankrike, 6 Rapide Lebel. Han var heroisk i Elitloppet, grym i Mikkeli näst senast, och riktigt fin vid segern senast. Men vi har också sett honom floppa rejält i Norge tidigare i år, och helt klart är han lite lynnig av sig. Dessutom, Eric Raffin är inte världens bästa driver och kör ibland med huvudet under armen. Sköter både häst och kusk sig är det såklart toppchans, men jag gillar ju att göra det svårt för mig. Därför plockar jag också med 3 Brioni, som inte var som bäst senast. Han har fått vila efter den starten och känns som en demon i jobben enligt Joakim Lövgren. Gör alltid bra ifrån sig och kan få ett perfekt lopp här. Jag plockar även med startraketen 4 Rakas som även han kan få ett perfekt lopp här. Sylvass på kortspeed och från rygg ledaren kan han hinna fram.

Rank: 6, 3, 4, 5, 2, 1, 8, 7


V75-2:

Bronsdivisionen över hetsiga 1640 meter. Här har vi en av dagens största favoriter i 5 Mellby Sambuca, men jag gnuggar händerna och spikar emot! 8 Montgomery Hill är i knallform och var riktigt fin senast på Åby. Flemming Jensen vet vad han har mellan skalmarna, och kör därefter. Han har aviserat en lugn inledning, men sen lär det bli åka av sista varvet. Jag tror Montgomery Hill tuggar ner allt och väljer att spika! 5 Mellby Sambuca har radat upp segrarna och varit riktigt bra. Senast hade han ruskigt flyt då han fick lucka med 150 kvar från rygg ledaren. Hans aktion finns det mycket att säga om, en galopp ligger alltid på lut ser det ut som. Dessutom har han klättrat i klasserna rejält den sista tiden, och nånstans tar det stopp. Värst emot min spik ändå. 7 Jackal Face var riktigt bra senast och gav sig högst motvilligt. Är i bra form och kan nypa en pallplats.

Rank: 8, 5, 7, 3, 1, 4, 9, 2, 11, 12, 6, 10


V75-3, European Championships for 5 years old:

EM för femåringar har samlat en del bra hästar men också några mindre bra. Här finns väl årets mest chanslösa hästar i 3 Tiptronic och 4 Zjohnny Cash. Tipsettan går givetvis till 6 Joke Face som var fullständigt lysande senast då han vann Sundsvall Open Trot. Han är stark som en björn, och ger alltid minst 110%. Han möter ett motstånd han normalt sett ska bolla med, men jag ska återigen gardera en stor favorit. Detta med 7 O'Grady som varit helt grym under året. Han var grymt fin vid segern senast och med minsta lilla felsteg från Joke Face så är O'Grady med och hugger. Även 2 GH Nemo åker med på lappen. Han gjorde ett topplopp senast och fick utdelning på sin fina form. Får en fin resa härifrån och är inte borta.

Rank: 6, 7, 2, 10, 11, 5, 9, 8, 1, 3, 4


V75-4:

Ett lurigt Klass 1-försök där jag spikar mig ur problemen. 10 Persos On Line kördes invändigt senast (såklart, när Örjan Kihlström körde...) och satt fast med allt kvar. Såg dunderfin ut och hade vunnit med fritt. Här kan han få ett kanonlopp och jag tror han spurtar ner alla över upploppet här. Jag spikar, men varnar också kraftigt för 11 Joker Stursk som har två lopp i kroppen efter vila. Han gjorde några helt ruggiga prestationer i våras och han duger definitivt i klassen. Vinner om Persos On Line sviker. 9 Lanzelot Eson är i bra form och har en vass speed. Måste köras på extrem väntan, kan fixa en pallplats.

Rank: 10, 11, 9, 6, 4, 7, 5, 1, 2, 8, 3


V75-5, Åby Stora Pris heat B:

Andra heatet av Åby Stora Pris, och även här får 3 Rapide Lebel tipsettan. Han har förmodligen ännu större chans att vinna detta heatet, men fransmän som kuskar har jag inte mycket till övers för. I Sverige kör de ofta som om dem precis har fått sin körlicens, och hamnar allt som oftast fel till i loppen. Om Eric Raffin sköter sina kort rätt vinner han här, men jag är långt ifrån säker. Därför blir det gardering igen. 1 Sebastian K har dragit vinstlotten här, och det mest trpoliga scenariot är väl att han släpper ledningen till rapide Lebel. Får sen luckan via open stretch, och spurtar ner allt? Han är förmodligen Sveriges speedigaste häst och med den löpningen jag tror han får blir han livsfarlig. Skoryck i detta heatet dessutom! En annan som skorna ryker på här är 4 Local Conch. Han var vass när han vann Sweden Cup iimponerande stil, men sen har det gått troll i det hela. Hoppade bort sig från bakspår senast men gjorde en vass upphämtning. Här lär Flemming styra på direkt och han gynnas kraftigt av ett andra heat. Skrällvarning!

Rank: 3, 1, 4, 6, 5, 2, 8, 7


V75-6:

Silverdivisionen bjuder som vanligt på topphästar. Tipsettan går lite oväntat till 1 Bagley. Jag såg honom på Jägersro förra året och blev imponeradeav honom. Det här är en stark, snabb häst som inte har nåt emot att göra lite jobb på vägen. Nu har han spår ett med Örjan. Han kan öppna bra från start, men det är svårt att säga var han hamnar. Hittar han bara fritt så är han vass nog för att vinna. 5 Kaffir Face var ruggigt bra senast och visade vilken kapacitet han besitter. Felfri lär han blåsa till ledning och är med i segerstriden. 6 Indigo Broline är en kämpe som aldrig ger sig. Var riktigt bra senast och får återigen Per Lennartsson i sulkyn. Har inget emot dödens och krigar om segern. 4 Classic Tile gjorde en hygglig insats senast efter vila. Bör ha gått framåt med det loppet i sig och ska räknas tidigt.

Rank: 1, 5, 6, 4, 2, 7, 8, 3, 12, 10, 9


V75-7:

Lyons lopp över tre varv. Tipsettan hamnar på 3 Pitch Command som var lysande senast. Han gillar distansen och kan få ett fint lopp här. Kan dock vara svår i volten, men löser han det är han med i segerstriden. 5 Oberon Eastwind har knallform, och satt fast efter en invändig styrning senast. Om bara kusken tror på sin häst denna gång så har han faktiskt riktigt bra chans att vinna. Streckad på endast tre procent!! 15 Spring Erom var riktigt bra i comebacken och krigade till sig segern via 09,5 sista 800. Har hög kapacitet och ska räknas tidigt. 7 Il Re Frö är en annan som gillar distansen och senast var han fullständigt lysande. Hittar han till ledningen här är han inte helt borta. 14 Juggle Face har inte startat på ett tag men ska enligt rapporter träna bra. Har tidigare visat oerhörd kapacitet och ska inte nonchaleras.

Rank: 3, 5, 15, 7, 14, 12, 10, 8, 6, 2, 1, 11, 13, 4, 9


Systemet ser ut så här:


1) 6,3,4 (5-2)

2) 8 Montgomery Hill (5-7)

3) 6,7,2 (10-11)

4) 10 Persos On Line (11-9)

5) 3,1,4 (6-5)

6) 1,5,6,4 (2-7)

7) 3,5,15,7,14 (12-10)


540 rader = 270 kronor


Lycka till!

V75
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Carlson - 25 mars 2012 00:01

Jag har ju redan nämnt det tidigare i veckan, men från och med nu flyttar jag alltså bloggen. Den nya sidan som ni kan hitta mig på är:   http://niclastravtips.wordpress.com/       Denna sidan kommer att vara kvar, men kommer inte att upp...

Av Niclas Carlson - 24 mars 2012 01:51

Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna står som värd för veckans V75-omgång. En omgång som, trots att det kryllar av topphästar, inte känns så jätteupphetsande ändå. Jag kan inte sätta fingret på varför, men så är känslan. Flera av loppen känns öppn...

Av Niclas Carlson - 23 mars 2012 01:06

Fredagens V65- och DD-omgng avgörs på Romme. Loppen håller ganska hygglig klass, men det ser ut att bli favoritbetonat, så en låg utdelning är att vänta. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 3 Calvados Yankee har gjort två starter i år och närma...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 09:26

Hej på er, mina trogna läsare. Ja, alla nya också för den delen:) Jag har länge haft en egen önskan om att fixa till en lite mer personligare och trevligare sida än vad den här bloggen kan göra, och nu äntligen har jag haft tid och inspiration till...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 02:07

Torsdagens V65- och DD-omgång arrangeras av Östersundstravet. Man har fått ihop en rätt så bra omgång, och jag tror det kommer bli rätt så bra betalt för dem som lyckas pricka sexan. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 9 Insect Face var kraftig...

Ovido - Quiz & Flashcards