Direktlänk till inlägg 3 oktober 2010

V65 Solvalla 3/10

Av Niclas Carlson - 3 oktober 2010 00:00

Söndagens V65-omgång avgörs på Solvalla med Oaks och Kriteriet som huvudattraktioner. Det finns klara favoriter i båda loppen, men jag har hittat några intressanta motbud...


I V65-1 ger jag tipset till 5 Estreet som var ruskigt fin senast. Blåste till spets, höll sig lugn, fick press sista 500, men stack undan med ett par längder över upploppet. Såg toppfin ut, och gör han om den prestationen blir han svårslagen här. Men då han är aningen ojämn, så blir det gardering. 4 Macho Gossip avslutade bra bakom Estreet senast efter ett mycket passivt upplägg. Har visat bra form innan, och ska räknas tidigt. 3 I'm Alone Face gjorde ett bra lopp senast och visade att formen sitter där. Kan få ett fint lopp här och är tuff till slut. 7 Tarpoon Bris har vilat sen senaste starten. Avslutade godkänt då men utan det rätta trycket. Hamnar han inte alltför långt bak här har han en vass avslutning och jag tror han är med i striden. 11 Izara är i toppform, men har ett krångligt läge. Kommer att köras i ryggar, och hon kan avsluta riktigt vasst. 9 Lotto är ojämn av sig, men då han vaknat på rätt sida så är han rätt hyfsad. Formen är helt ok och han kan få ett perfekt lopp här. 1 Nahar är i bra form, men 2140 är lite för stressigt för honom, och jag tror det blir galopp...

Rank: 5, 4, 3, 7, 11, 9, 1, 10, 6, 2, 12, 8


I V65-2 får 3 Madde SR agera tipsetta. Hon skötte sig helt ok senast men var utan chans på en finalplats. Har ett bra läge här då hon är startsnabb, och formen är bra. Räknas om hon når spets. 4 Aurora Boko är i bra form, och ska räknas tidigt här. 6 Knowledge Face har hög kapacitet, men är ojämn. Formen är hyfsad och hon ska med på kupongen. 8 Mahagony har ett tråkigt läge, men är i bra form och hon har kapacitet för seger.

Rank: 3, 4, 6, 8, 5, 2, 9, 1, 7, 10


I V65-3 får 9 Update tipsettan. Han fick ett tungt lopp senast, men höll bra. Här kan han få ett fint lopp och avgöra med sin vassa speed över upploppet. Jag chansspikar i ett annars öppet lopp! Vill man ha fler streck så är 4 Global Manhattan i fin form. Han fick också ett tungt lopp i dödens efter startgalopp senast men höll bra. Har svårt att gå felfritt och det avgör saken för min del. 2 Orecchietti är en stor bamsing som är i bra form. Kastade sig i galopp i starten senast. Har visat hög kapacitet innan och han är med i platsstriden.

Rank: 9, 4, 2, 7, 6, 5, 11, 10, 8, 3, 12, 1


I V65-4 ges tipsettan till 1 Zipin Rapida. Galopperade direkt i starten senast, men har visat bra form innan dess. Har ett kalasläge här, och jag tror det blir den klassiska "spets och slut" här. Jag chansspikar! För den som garderar kan då nämnas att 7 Natural Wonder visade fortsatt fin form senast. Kom aldrig in i loppet men avslutade klart godkänt. Visat fin kapacitet innan. 6 Laurentius Emile har varit en besvikelse i sina två senaste starter. Har pausat en kort stund och då han har visat att han har viss kapacitet, så tror jag han åtminstone har platschans här.

Rank: 1, 7, 6, 9, 3, 12, 14, 15, 11, 2, 10, 8, 13, 5, 4


V65-5 är då Oaks, och jättefavorit blir 3 Tamla Celeber. Hon får också tipsettan av mig, och normalt sett så är hon mycket svårslagen. Men jag plockar även med 4 Roxa Sisu som inte var långt ifrån att besegra Tamla Celeber senast de möttes. Roxa Sisu har visat hög kapacitet, är i bra form, och kan ha viss chans att sätta nosen först. Jag blev även imponerad av 1 Aisle Stand senast, som trots dödens hela vägen bara gick undan över upploppet till en lätt seger. Hon får också en plats på kupongen...

Rank: 3, 4, 1, 2, 11, 8, 12, 5, 10, 9, 6, 7


V65-6 är då Kriteriet, och här ger jag tipsettan till 3 Kadett CD som imponerade senast. Tunnt jobbad gjorde han en kanonprestation, och han såg riktigt fin ut. Har gått framåt rejält av det loppet i sig, och är en av flera segerkandidater. 2 One Too Many exploderade över upploppet senast och såg fortsatt fin ut. Han påminner inte så lite om en viss Maharajah, och han kan mycket väl vara  vinnaren av loppet. 4 Raja Mirchi vann sitt kvallopp, men han låg på en hel del och imponerade inte. Håller han sig lugn har han definitivt kapacitet att sänka alla här. 9 Deuxieme Picsous krigade sig till segern i sitt kval, och såg fin ut. Får han spara sin speed till upploppet har han en virvlande avslutning som kan räcka ända fram till seger.

Rank: 3, 2, 4, 9, 8, 10, 1, 6, 7, 5, 11, 12


Systemet ser ut så här:


1) 5,4,3,7,11,9 (1-10)

2) 3,4,6,8 (5-2)

3) 9 Update (4-2)

4) 1 Zipin Rapida (7-6)

5) 3,4,1 (2-11)

6) 3,2,4,9 (8-10)


288 rader

Lycka till!

V65
 
 
Ingen bild

Madde

3 oktober 2010 14:03

Hej Niclas. Brukar kolla in din sida. Bra tips generellt. Idag har du dock glömt Friction. Spela tvilling ihop med Global Manhattan!

Niclas Carlson

3 oktober 2010 14:37

Hej Madde!
Tack för omdömet:)
Jag vet att både Friction och Global Manhattan är bra hästar i bra form, men jag tror mer på Update, och han känns hyperintressant med Goop i sulkyn idag. Men du kan mycket väl ha rätt.
Lycka till!

 
Ingen bild

Milla

3 oktober 2010 15:12

då håller vi tummarna hoppas d kan bli några tusingar för oss denna afton Kram

 
Ingen bild

Milla

3 oktober 2010 16:30

där var det roliga slut! skit också! :(

Niclas Carlson

3 oktober 2010 19:46

Ja, det blev ju det tyvärr. Jag plockade bort Helen Roc för jag tyckte hon var dålig senast. Nu fick hon bestämma i ledning och ramlade undan...
Zipin Rapida var en dålig chansspik, men man måste chansa ibland...
Vi tar dem morgon istället:)
Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Carlson - 25 mars 2012 00:01

Jag har ju redan nämnt det tidigare i veckan, men från och med nu flyttar jag alltså bloggen. Den nya sidan som ni kan hitta mig på är:   http://niclastravtips.wordpress.com/       Denna sidan kommer att vara kvar, men kommer inte att upp...

Av Niclas Carlson - 24 mars 2012 01:51

Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna står som värd för veckans V75-omgång. En omgång som, trots att det kryllar av topphästar, inte känns så jätteupphetsande ändå. Jag kan inte sätta fingret på varför, men så är känslan. Flera av loppen känns öppn...

Av Niclas Carlson - 23 mars 2012 01:06

Fredagens V65- och DD-omgng avgörs på Romme. Loppen håller ganska hygglig klass, men det ser ut att bli favoritbetonat, så en låg utdelning är att vänta. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 3 Calvados Yankee har gjort två starter i år och närma...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 09:26

Hej på er, mina trogna läsare. Ja, alla nya också för den delen:) Jag har länge haft en egen önskan om att fixa till en lite mer personligare och trevligare sida än vad den här bloggen kan göra, och nu äntligen har jag haft tid och inspiration till...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 02:07

Torsdagens V65- och DD-omgång arrangeras av Östersundstravet. Man har fått ihop en rätt så bra omgång, och jag tror det kommer bli rätt så bra betalt för dem som lyckas pricka sexan. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 9 Insect Face var kraftig...

Skapa flashcards