Direktlänk till inlägg 30 maj 2010

V75 Solvalla 30/5, Elitloppet!

Av Niclas Carlson - 30 maj 2010 03:00

Äntligen är den här: Elitloppsdagen! Nu ska vi få svar på alla de frågor vi ställt oss under våren, och det kan bli ett överraskande svar….Mer om det senare. Först och främst ska vi ta oss igenom en V75-omgång som ser smålurig ut. Det finns i alla fall minst tre lopp som är rätt öppna.


Första V75-loppet är också det första försöket av Elitloppet 2010. Favorit lär 7 Lucky Jim bli, och jag tror att det är motiverat. Jag såg honom förra året under Hambletonian-dagen och han var makalöst vass då. Det var bombning hela vägen, och ändå stack han bara iväg över upploppet. Nu blir det säkert lite svårare, men han har en bra chans att vinna detta ändå. 3 Quarcio Du Chene är ju en riktig virrhjärna som kan hitta på vad som helst. Det är ju inte alltid han vill vara med ens. Jag tror emellertid att Gooparna har fått ordning på honom, och att han kommer att göra minst ett topplopp imorgon…1 Nu Pagadi besväras av innerspåret, håller han sig felfri kan det kanske bli ledningen, men det kan också bli tredje inner, eller en förödande galopp. Det är nu vi får svar på hur bra han är. 2 Copper Beech blir mer och mer intressant ju mer jag tittar på det här loppet. Hästen är ju vrålsnabb från start, och Conrad Lugauer kommer att köra i spets om han tar den. Han kan faktiskt ha bra chans därifrån…4 Lavec Kronos är nog beroende av att komma till spets, vilket blir svårt härifrån, om inte Ludde borrar ner huvudet och öppnar 06 första 500. Får svårt att nå en finalplats. 6 Nimrod Borealis var ju på nåt knepigt sätt favorit i finalen förra året, men blev bortkörd av sin klantiga kusk. Och jo, han körs av samma kusk i år igen. När hästen dessutom var urusel på Bjerke för två veckor sen, så får han svårt att ta sig till final. 8 Triron Sund var ju lysande senast, men det var inte direkt det här gänget han mötte. Åttondespåret gör dessutom att han är tämligen chanslös. 5 Ilaria Jet var en besvikelse i Lotterian för tre veckor sen, bättre i Frankrike för 10 dagar sen. Jag tror ändå att hon är chanslös här.

Rank: 7, 3, 1, 2, 4, 6, 8, 5


Andra försöket till Elitloppet utgör V75-2, och här är det öppnare. Jag tippar 3 Oyonnax framför alla andra. Det här är nämligen en kanon, en fransman som är både snabb och stark. Han kan öppna rätt så bra, och jag tror att han tar ledningen här. Sen bör det vara en bra chans. 7 Brioni gick riktigt bra i Frankrike under vintern, och gjorde även bra ifrån sig i Finlandia Ajo. Spåret gör att han kan hamna lite knepigt på det, men i mina ögon är han en klar andrahäst i loppet. 5 Define The World gjorde det bra på Bjerke sist, och visade att han absolut hör hemma här. Kan få en bra position här, och med en bra avslutning slutar han långt framme. 4 Beanie M.M är ju snabb ut, men jag tror inte han tar en längd på Oyonnax. Därför blir han klart sårbar, men kan nog slinka med till finalen ändå. Men då måste han trava bättre än på Åby där han såg ut som en skadeskjuten kråka. 1 Torvald Palema kommer absolut inte att gå i spets, och då sitter han instängd. När hästen dessutom inte visat nån form alls i år, har jag väldigt svårt att tro på honom. 2 Enough Talk har varit en besvikelse i sina Europa-starter hittills i år. I Finland var han helt enkelt inte redo för start, och sist såg det ut som att han surnade till. Har kapacitet för en finalplats, men måste skärpa sig rejält i så fall. 8 Iceland blev ju bortlottad och får svårt att nå finalen. 6 Lisa America vann på Bjerke efter en snikresa, behöver nog det igen och det blir svårt härifrån. Jag tror hon är chanslös.

Rank: 3, 7, 5 ,4, 1, 2, 8, 6


Treåringseliten har jag sett fram mot en lång tid. Detta pga jättefavoriten 7 Raja Mirchi. Det här är en riktig klasshäst, och jag tror faktiskt han kan ha en riktigt bra chans att vinna Hambletonian senare i år. Här kan Ludde välja hur han vill göra, antingen bomba direkt till spets, eller lägga sig i tredje ytter och attackera när han vill. Vinner det gör han ändå! Helgens klaraste spik!

Rank: 7, 4, 10, 1, 6, 2, 3, 5, 8


Treåringseliten för ston (V75-4) och här har jag en feeling för 6 Timjan U.S Hon gick fantastiskt bra efter galopp på Bjerke senast, och hon kan öppna dessutom. Jag tror hon hamnar som sämst i andra ytter, och bara blåser förbi allt över upploppet. Ledningen tar förmodligen 4 Somekindacatch hand om. Den här hästen gynnas dessutom av 1609 meter, och blir svår att slå från spets. 3 Nice Kronos har gått riktigt bra på slutet, men är hon nån sprinter? Det känns inte riktigt så, därför får hon stå tillbaka lite i tipset. Men kapacitet, det har hon!

Rank: 6, 4, 3, 2, 10, 8, 9, 5, 1


V75-5, och här chanstippar jag 8 Ewe Palema. Han flög fram i Kungapokal-kvalet bakom Juggle Face, för att i finalen sitta fast med rubbet kvar. Kan ta in seger nu istället! 5 Sundsvik Saigon är svårbedömd, men vad man kan läsa sig till så är det här en ganska bra häst. Räknas tidigt. 4 Luck Smith är ytterligare en finländare som är svårbedömd, men ser ut at ha fart för att vara med och göra upp om det. 3 Joke Face hålls högt av Ludde, och här kan han få ett passande lopp. Med i striden.

Rank: 8, 5, 4, 3, 1, 12, 11, 9, 10, 6, 7, 2


V75-6, Fyraåringseliten för ston, ser 2 Save The Quick som klar favorit, vilket jag tycker är rätt. Det här är en klassig häst, som är stark som få. Snabbhet har hon, men tar inte ledningen direkt här, utan kommer förmodligen att köras dit efter ett tag. Spets eller inte, jag tror det här är en bra chans. Utmanas dock av 1 Arctic Love, som jag blivit imponerad av i de två senaste starterna. Nu slipper hon Viola Silas, och det kan räcka till seger för denna läckra finskan. 4 Pebbly tar förmodligen ledningen här, men släpper förmodligen om Save The Quick kommer framåt, och då känns hon inte så het längre…

Rank: 2, 1, 4, 7, 9, 8, 10, 6, 5, 3


Fyraåringseliten avslutar V75-omgången, och det här är en riktig höjdare. 5 Mago d’Amore vann Orsi Mangelli förra året, och har i år fortsatt att bara vinna. Det här kan vara Italiens bästa häst sedan Varenne, och han har troligen toppchans att vinna detta. 4 I Won’t Dance är förste utmanare, särskilt om han kommer till ledningen. Såg fin ut på Bjerke där han lattjade hem segern. 2 Beat The Tag såg jag på Solvalla när han satt fast bakom I Won’t Dance. Hade luckan kommit, så hade han speedat ner denne. Senast på Bjerke galopperade han i första kurvan och kördes bara runt efter det. Bra läge här, en rysare! 6 Main Wise As vann ju Treåringseliten förra året på ett imponerande sätt, och även i kvalet till Kungapokalen så glänste han rejält. I finalen tog det dock tvärstopp och Langeweg säger att det berodde på en hovböld. Eftersom han anmäls till start igen borde han vara frisk, men osäkerheten runt hoven gör att jag rankar ner honom en aning.

Rank: 5, 4, 2, 6, 7, 10, 1, 9, 8


Jo, så var det ju finalen av Elitloppet också….Den vinns av Brioni, som vinner på 09,6….

Lycka till med liret!

V75
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Carlson - 25 mars 2012 00:01

Jag har ju redan nämnt det tidigare i veckan, men från och med nu flyttar jag alltså bloggen. Den nya sidan som ni kan hitta mig på är:   http://niclastravtips.wordpress.com/       Denna sidan kommer att vara kvar, men kommer inte att upp...

Av Niclas Carlson - 24 mars 2012 01:51

Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna står som värd för veckans V75-omgång. En omgång som, trots att det kryllar av topphästar, inte känns så jätteupphetsande ändå. Jag kan inte sätta fingret på varför, men så är känslan. Flera av loppen känns öppn...

Av Niclas Carlson - 23 mars 2012 01:06

Fredagens V65- och DD-omgng avgörs på Romme. Loppen håller ganska hygglig klass, men det ser ut att bli favoritbetonat, så en låg utdelning är att vänta. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 3 Calvados Yankee har gjort två starter i år och närma...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 09:26

Hej på er, mina trogna läsare. Ja, alla nya också för den delen:) Jag har länge haft en egen önskan om att fixa till en lite mer personligare och trevligare sida än vad den här bloggen kan göra, och nu äntligen har jag haft tid och inspiration till...

Av Niclas Carlson - 22 mars 2012 02:07

Torsdagens V65- och DD-omgång arrangeras av Östersundstravet. Man har fått ihop en rätt så bra omgång, och jag tror det kommer bli rätt så bra betalt för dem som lyckas pricka sexan. DD-loppen löser jag så här:   DD-1: 9 Insect Face var kraftig...

Ovido - Quiz & Flashcards